Kudarcot vallott az európai autóipar?
Nem teljesítik a széndioxid-kibocsátás megcélzott csökkentését az Európai Unió autógyártói. Egy év alatt csupán egyetlen százalékkal sikerült mérsékelni a környezetet szennyező széndioxid mennyiségét.
A jövő egyértelműen a hibridautóké |
„A Bizottság nyugodtan végignézi, ahogyan az autógyártók minden technológiai fejlesztést bevetve egyre erősebb járműveket hoznak forgalomba, mellőzve az üzemanyag-felhasználási hatékonyság szempontját” - vélekedik Jos Dings, a T&E igazgatója. A szakembert felháborítja, hogy az unió vezetése egy olyan iparág önkéntes kötelezettségvállalására alapoz, amely üzleti érdekei miatt a kibocsátott széndioxid-mennyiség 15 százalékáért tehető felelőssé az EU területén. A környezetvédők szerint mielőbbi radikális szabályozási szigorításokra van szükség, ha tényleges eredményeket kívánunk elérni. A T&E szerint az üzemanyag hatékonyságának növelése minimális költségekkel járna - számításaik szerint autónként 577 euróba kerülne -, és létező technológián alapulna. A korszerűsítés jelentős üzemanyag-takarékosságot eredményezne, ami három év alatt autónként átlagosan ezer euró értékű megtakarítást jelentene.
A környezetvédelmi csoportokat komoly aggodalommal tölti el, hogy a gépkocsiipar és az Európai Bizottság megítélésük szerint alábecsüli a kipufogógázok környezetszennyező hatását. Szerintük a CARS 21 szakértői csoport, amelyet Günter Verhaugen ipari biztos azért hozott létre, hogy az európai autóipar jövőjével kapcsolatban tanácsokkal lássa el a Bizottságot, nem végezte megfelelően a feladatát, hiszen tavaly decemberi jelentésében elmulasztotta javasolni a gázkibocsátási mutatók csökkentését. Sokan egyenesen „árulásnak” tekintették, hogy a CARS21 javasolta: a széndioxid-kibocsátás csökkentését ne kizárólag az autógyártókra bízzák, a gépkocsi-tulajdonosok gazdaságosabb vezetéssel, a bizottság a „tiszta” technológiák használatának sürgetésével járuljon hozzá a kedvező irányú változáshoz.
A környezetvédőket az is felháborította, hogy a szakértői csoport támogatja a bizottság által decemberben jóváhagyott, úgynevezett Euro-5-ös kibocsátási standardokat, amelyek a zöldek szerint messze alacsonyabb követelményeket tartalmaznak a hat hónappal korábban előterjesztett javaslatokban foglaltaknál.