© hvg.hu |
Drágának kell mondanunk azt a közép-kelet európai gyártású autót, amely nagyon praktikus ugyan, de csupán négy személy kényelmes szállításáról gondoskodik, és amely harmatgyenge háromhengeres motorral, alapfelszereltséggel 2,99 millió forintba kerül.
Miért is éri meg akkor a Roomster? Mert ezért az árért két autót kapunk. A Roomster filozófia lényege, hogy kétarcú. Ezt közvetíti az autó arculata is, hisz elölről személyautó, hátulról kisáruszállító, oldalról pedig a kettő együtt. Tesztautóm dupla panorámateteje páratlan kilátást biztosít a hátul ülőknek. Úgy érzem, hogy az autó szűkössége miatt a hátsó sorban ülők az igazi kedvezményezettek. Óriási a lábtér, magas a beltér, kényelmes két személynek az üléssor és a kilátás szinte páratlan. Kevés versenytársa dicsekedhet az Octaviát is megszégyenítő, 2617 milliméteres tengelytávolsággal. Sőt az egy kategóriával feljebb lévő autók közül sem mindegyik. A nyomtáv (elöl 1436 mm, hátul 1500 mm) szintén jótékony hatással van az irányíthatóságra, a stabilitásra, nagy sebességnél és maximális terhelés mellett is.
© hvg.hu |
A pilótafülke viszont nem annyira szellős, a szűk oldalablakok teherautósan nyomasztóak. A Roomsterben ülve valóban úgy érezzük, mintha egy repülőgép pilótafülkéjében ülnénk, irigykedve pillantunk hátra a hátsó ülések a nappali nyújtotta kényelmét élvező családtagjainkra. Az összeszerelés minősége, az anyagok használata kifogástalan. A műszerek elrendezése ergonomikus, az ülésekben jó ülni, tetszetős gép a Roomster. Szívesen körbejárják az emberek. Ha egy parkolóban hagytam, biztosan megtaláltam, mert bámészkodó tömeg volt körülötte.
Az egykilences jó választás
© hvg.hu |
A Roomstert hatféle motor hathatja. Az alapváltozat a már említett 1.2 HTP 47 kW-os teljesítménnyel, a további alternatívákat az 1.4 16V 63 kW-os és az 1.6 16V 77 kW-os motorok képviselik. A dízel szerelmesei választhatnak a modern 1.4 PD TDi 51 vagy 59 kW-os, valamint az 1.9 PD TDI 77 kW-os motorok közül. Mindegyikükhöz ötfokozatú, teljesen szinkronizált sebességváltó kapható, a két erősebb turbódízelhez pedig DPF-részecskeszűrő is rendelhető. Nekem a legizmosabb mocihoz volt szerencsém, és valóban szerencsésnek éreztem magam, mert ez az erősebb öngyulladós erőforrás illik a Roomster kettős természetéhez. Hosszú távon jó utazó autó, nagy sebességnél, autópályán pihentetően csendes, városi forgalomban viszont hangos, érces, de ugyanakkor pörgős, haladós autó. Érezni benne az erőt, a lendületet. Ugyanakkor szinte alig eszik: a főként városi használatban, hidegben, sok dugóban kipróbált Roomster 105 lovas motorja ellenére 5,5 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként.
© Skoda |
Az autó nagyobb sebességnél és kanyarban enyhén billeg. Az első tengely McPherson típusú, háromszög- alsó lengőkarokkal és torziós stabilizátorral. Hátul torziós rúddal összekapcsolt több lengőkaros felfüggesztést alkalmaztak. Az ABS az alapfelszereltség része, csakúgy, mint az EBV (elektronikus fékerőelosztó), az MSR (motornyomaték szabályozó) és a Dual Rate fékasszisztens. Az ASR (kipörgésgátló) és az ESP stabilizálórendszer a választható felszereltség részét képezik. Szériatartozék az elektro-hidraulikus szervókormány. A külső teljes fordulási kör átmérője 10,3 m, míg a fordulókör átmérője (nyomátmérő) 10,5 m.
[[ Oldaltörés: Alapban sem szegény (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
A Roomster alapváltozatának felszereltségéhez négy légzsák és öt hárompontos övfeszítős biztonsági öv tartozik. A fejlégzsákok (a felfújódás után még legalább 5 másodpercig felfújt állapotban maradnak) megvédik a fejet oldalsó vagy kombinált ütközéskor. Ebből következően nemcsak az első becsapódáskor nyújtanak védelmet, hanem bármely második ütközés esetén is. Ez a törvényben meghatározott előírásoknak, valamint az EuroNCAP teszt által támasztott követelményeknek egyaránt messzemenően eleget tesz. Természetesen további aktív és passzív biztonsági berendezések is helyet kaptak a Roomsterben, mint például az ISOFIX gyermekülésrögzítők.
© Skoda |
A tesztelt Sport felszereltségi szint tartalmaz automatikus klímát, mp3-lejátszós rádiósmagnót, elektromos első ablakokat, elektromos, fűthető tükrökkel, 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákat, állítható magasságú vezetőülést, multifunkciós kijelzőt, oldallégzsákokat elöl, sportüléseket és bőrrel bevont kormányt, valamint váltókart. Tesztautómban ezen felül még volt cd-váltó (90 ezerért), bőr/szövet üléskárpit (75 ezerért), elektromos ablakok hátul (44 ezerért), kikapcsolható elektronikus stabilizátor (ESP 103 ezer forintért), fejlégzsákok (72 ezerért), fűthető első ülések (51 ezerért), kanyarkövető projektoros fényszórók és ködlámpák (64 ezerért), panoráma tető (183 ezer Ft), tempomat (31 ezerért), ultrahangos tolatásérzékelő (68 ezerért). Az extralista elég hosszú és meglepően jó áron juthatunk például sebességtartó automatikához, klímához, kanyarlámpákhoz. Igaz csak a Sport felszereltség esetén.
Játszunk el a gondolattal, hogy szeretnénk venni egy Roomstert. Legyen mondjuk a legnépszerűbb, 1,4-es 86 lovas benzines. Ezzel már jól lehet autózni. Alapára 3,2092 millió forint. Szeretnék bele klímát (267 ezer), ASR kipörgésgátlót (4800 Ft), asztalt a hátsó üléssorhoz (7200 Ft), fejlégzsákot, elektromos első ablakokat (122 ezer), kanyarkövető ködfényszórókat (78 ezer Ft), könyöktámaszt elöl (28 ezer), állítható magasságú első üléseket (14 ezer 400 Ft), riasztót csak a fűthető tükrökkel együtt rendelhetek (összesen 259 ezerért), sebességszabályzó automatikát és tolatásérzékelőt. Az így összerakott Roomster 4,1584 millió forintba kerül.
A kiválasztott gépkocsi: |
Roomster | | 1.4 l 16V Benzin 63 KW / 86 LE / elsőkerékhajtás / Kézi 5 fok. / 4 ajtós | Kombinált üzemanyag felhasználás: 6.9l/100km Széndioxid-emisszió (CO2): 168g/km |
| Bruttó ár: 3.209.200,- Ft |
"Climatic" klímaberendezés | 267.600,- Ft |
ASR (Kipörgésgátló) + ABS + MSR | 8.400,- Ft |
Elektromos ablakemelők elöl | 122.400,- Ft |
Elektromosan áll.és fűthető külső tükrök | 200.400,- Ft |
Fejlégzsák | 72.000,- Ft |
Kanyarkövető ködfényszórók | 78.000,- Ft |
Könyökámasz elöl | 28.800,- Ft |
Magasságállítható első ülések | 14.400,- Ft |
Riasztóberendezés központizárhoz | 57.600,- Ft |
Sebességszabályzó (Tempomat) | 31.200,- Ft |
Ultrahangos tolatásérzékelő | 68.400,- Ft |
Kristályfehér | 0,- Ft |
Üléshuzat: szövet Belső szín: ülés: vörös/szürke Szőnyeg: fekete Tetőkárpit: világos Műszerfal: fent: fekete - lent: fekete | 0,- Ft |
Összesen: 4.158.400,- Ft |
Az extralistáról a legjobban a kanyarkövető lámpák és a kanyar ködfényszórók tetszettek, ez utóbbiak az index felkapcsolása és a kormány elfordítását követően mindig azt az oldalt világítják meg amerre a kerekek fordulnak. Nagyon praktikus és persze nagyon látványos is.
Elbánik a csomagokkal
© hvg.hu |
A csomagtartóról is ejtsünk szót, ez ugyanis egy tökéletes raktár vagy raktér, elválasztókkal, zacskótartóval, rekeszekkel. Ha az üléseket előredöntjük (gyerekjáték) az alapból 450 literes csomagtér (kalaptartóig) akár több köbméteresre nőhet, főleg, ha teljesen kikapjuk a hátsó üléseket (gyerekjáték). A hátsó ülések külön-külön is előre-hátra tologathatók, így ha több a csomag, helyet csinálhatunk nekik, úgy hogy nem kell jelentősen feladnunk a hátsó ülésen utazók kényelmét. A Roomster több mint húszféle lehetőséget kínál a belső tér és a csomagtartó egyedi átalakítására. A középső ülés problémamentesen alakítható át kartámasszá vagy asztallá. Inkább, mint teljes értékű üléssé.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]
Skoda Roomster 1,9 TDI Sport |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1896 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 105 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 240 Nm 1800-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2617 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4205/1684/1607 |
Csomagtér | 450 liter |
Saját tömeg (kg) | 1260 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 182 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 11,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 6,7 |
Országúti | 4,6 |
Vegyes | 5,4 |
Tesztfogyasztás | 5,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 146 |
ÁRA | A tesztelt autó alapára 5,2084 millió forint |