Kevesebb dízelt vesznek Európában
A szigorodó környezetvédelmi szabályok függvényében emelkedő árak megállíthatják a dízel autók részarányának növekedését az európai autópiacon, a világ más tájain azonban emelkedhet a népszerűségük.
"Európában az értékesítési arány stagnálását tapasztalhatjuk az üzembentartási költségek és a környezetvédelmi előírások teljesítésnek költségei miatt" - jelentette ki Roger Johansson, a General Motors Corp. európai hajtáslánc gyártási alelnöke. Jelenleg dízel járművek adják az Európában eladott autóknak mintegy felét, szemben a 2000-es 32 százalékkal. A dízel autók átlagosan 2000 euróval kerülnek többe mint benzines társaik, futásteljesítményük azonban 30 százalékkal jobb.
Az autók ára azonban előállításuk költségigényével párhuzamosan emelkedik, mivel a gyártóknak egyre nagyobb befektetéseikbe kerül a benzinesekhez képes magasabb nitrogénoxid kibocsátású dízel motorokkal szemben támasztott szigorú környezetvédelmi követelményeket kielégítő technológia bevezetése.
Dan Morris, a Mazda Motor Corp. értékesítési és marketing igazgatója szerint a dízel járművek hatékony üzemanyag felhasználása és magasabb teljesítménye növeli majd népszerűségüket más piacokon. "Meggyőződésem szerint a dízel járművek globális értékesítése növekedés előtt áll" - mondta a Reuters hírügynökségnek adott interjúban. Nézetét osztják az iparági elemzők is. A dízel járművek globális kereslete az elkövetkező tíz évben közel megduplázódik, és a 2005-ös 15 millióról 2015-re eléri a 29 milliót, állítja a J.D. Power and Associates tanulmánya.
Az autóipari tanácsadással és piackutatással foglalkozó vállalat prognózisa szerint Európában a dízel járművek részaránya valahol 60 százalék közelében csúcsosodik majd ki. "A dízel járművek kulcsfontosságú piaca Dél-Korea és India lesz, de a kínai piac is folyamatos fejlődésben van" - mutatott rá Alastair Bedwell, a J.D. Power and Associates elemzője.
A nagy autógyárak már az Egyesült Államokra, a világ legnagyobb egyedi piacára is szemet vetettek dízel járműveik lehetséges felvevőjeként. A Honda Motor Co. például bejelentette egy benzinessel összemérhetően tiszta dízel hajtáslánc kifejlesztését, amit egy amerikai piacra szánt típusban kíván bemutatni 2009-ben, majd később más piacokon is. Az európai piacon számos dízel modellel jelen lévő DaimlerChrysler AG és Volkswagen AG autógyárak szintén új generációs dízel autókkal kívánnak megjelenni 2008-ban az amerikai piacon.
A DaimlerChrysler Mercedes Car Group részlegének értékesítési és marketing igazgatója Klaus Maier kijelentette, hogy a Mercedes-Benz legalább 15 százalékos piaci részesedést szerez majd magának a felső kategóriás dízel autók piacán az Egyesült Államokban 2015-ig. A Mercedes erősít más tradicionálisan dízel mentes piacokon, így Japánban is.
A dízel autók piacán változatlanul a Volkswagen marad az uralkodó gyártó, a második helyet pedig a Ford Motor Co. foglalja majd el a J.D. Power prognózisa szerint. Az új generációs dízel járművek gyártásában a Toyota Motor Corp. éri majd el a legnagyobb növekedési ütemet 2005- és 2015 között.