2006. július. 03. 13:10 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:53 Autó

Forradalmi váltó a dízel C4-esben

Júniustól nálunk is rendelhető a Citroen C4 modellje az új elektrohidraulikus sebességváltóval is, amely forradalmasíthatja az automatikus váltók piacát és amelyet Versailles-ban volt alkalmunk kipróbálni. A HDi 110 FAP dízelmotorhoz kapcsolódó hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a kedvezőbb fogyasztás mellett az vezetési kényelmet és élményt biztosít.

© hvg.hu
Párizs kertes kőházakkal körbevett, virágba borult elővároskáiban bolyongani és eltévedni külön öröm, hát még ha ezt az ember egy teljesen forradalmi megoldásokat felvonultató, szinte mindent tudó autóval teszi meg. A kétnapos francia tesztút első felében a Citroen C5-ben bevezetett új 173 lovas erőművel ismerkedtünk meg, amely veszett bivalyként húz már 1500-as fordulatszámon is, ahol már kezdi leadni 370 newtonméteres nyomatékcsúcsát.

Ennyire megdöbbentő az a kényelem is, ahogy a C4-ben bevezetett új elektronikus váltóval kezelni lehet a sebességeket. Az 1,6-os dízel a takarékosságáról híres, rugalmasságáról nem voltam eddig meggyőződve. Tesztautóm egy bordó kupé volt, amelyben zavart a hátsó ablak kettéosztása, de más minden elnyerte a tetszésemet. Kicsit túlzásba is vittem a lelkendezést, házigazdáim azt gondolhatták, hogy szívesen hazavinném, ezért áradozok. De tényleg dögös volt a VTS jelzést kapott kocsi. Kérdeztem is az illetékeseket, hogyan került ez a három betű az általam irtó sportosként megismert C2 VTS-ről erre, a kirobbanó erőnek nem éppen örvendő C4-be? Kiderült, hogy ez egy külön felszereltséget jelöl, és nincs összefüggésben a lóerőkkel. Bordó autóm azonban, köszönhetően az új váltónak, igen dinamikusra sikeredett, könnyedén ugrott, előzésekhez is jól alkalmazkodott.

© hvg.hu
Tesztautóm fel volt szerelve minden földi jóval, a navigációs rendszer megkönnyítette a teljesen ismeretlen környezethez való igazodást, a tempomat segített abban, hogy néha élvezzem a tájat is, a kanyarkövető xenon-lámpákra nem volt szükség a napsütötte Ille de France-ban, a klíma és a minőségi zene szinte már természetes az alsó-közép kategóriában is. De a Citroen még biztonsági arzenálja is kiemelkedő, többek között a sávelhagyástra figyelmeztető rendszernek köszönhetően, amely a vétlen sávváltáskor (amikor nem tesszük ki az indexet) a megfelelő oldalon az ülésekben elhelyezett rezgők segítségével figyelmezeti a vezetőt.

De térjünk vissza a váltóra, amelynek megjelenése a C4-esen újabb bizonyítéka annak az újító szellemnek, mely a modell ötajtós és kupé változatát eddig is jellemezte. A biztonságos és kellemes utazást szolgáló praktikus és innovatív berendezések révén e modellváltozatok gyors népszerűségre tettek szert a középkategóriás autók között. A Citroën C4 2004. októberi bevezetése óta a modellből világviszonylatban több mint 350 ezer darabot értékesítettek.

[[ Oldaltörés: Bal láb pihen, váltás kormányról (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
A hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a különféle váltási lehetőségeknek (kormánykerék alatti kapcsolókarok, impulzusos választókar, automata üzemmód) és a kuplungpedál kiiktatásának köszönhetően egyedülálló vezetési élményt nyújt a C4 vezetőjének. Szokni kell a bő választékot: most kormányról kapcsoljak, vagy szekvenciálisan tologassam, vagy hagyjam dolgozni az automatikát, esetleg kapcsoljam be a sportprogramot? Én többnyire az első és a harmadik lehetőséget használtam. Ami, a váltó kapcsolási sebességét és milyenségét illeti, a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy 800 milliszekundum kell ehhez, sportfokozatban csak ennek a fele, azonban nekem nem tetszett az a rángás, ami a váltást kísérte. Kicsit finomabb átmenetet is el tudnék képzelni, főleg egy ennyire jól kidolgozott kis autóban. Ez a technika még messze áll a fokozatmentes váltók kényelmétől, viszont sokkal olcsóbban előállítható, kisebb helyet foglal el és kedvezően hat a fogyasztásra.

Az új váltót a sebességkapcsolások és a tengelykapcsolás automatizálása jellemzi, és használata egy hagyományos mechanikus sebességváltó hoz képest 3-5 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé. Az energiatakarékosságot növeli a hatodik sebességfokozat beiktatása is. A rendkívül takarékos motorral rendelkező C4 HDi 110 FAP BMP6 fogyasztása ennek megfelelően vegyes használatban 4,5 liter gázolaj/100 kilométerenként, széndioxid kibocsátása 120 gramm kilométerenként.

© hvg.hu
A sebességváltó folyamatosan alkalmazkodik a vezető stílusához, és a gyors, dinamikus sebességváltásokat lehetővé tevő sport üzemmód révén még erőteljesebb vezetési élményt nyújt. A nyugodt és kényelmes vezetést ugyanakkor az emelkedőn/lejtőn történő indítást segítő rendszer, valamint a gázadás fokozatossága szempontjából könnyen kezelhető gázpedál biztosítja, ami különösen hátramenetben végrehajtott manővereknél hasznos.

A hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó az általa biztosított különleges vezetési élmény és üzemanyag-megtakarítás révén, valamint vonzó árának köszönhetően valódi alternatívát jelent a hagyományos mechanikus és automata sebességváltókkal szemben.

Az új váltó a C1, C2, C3 és C3 Pluriel modellek benzines és dízel változatain már bevezetett elektronikusan vezérelt kézi sebességváltók választékát gazdagítja. Az elektronikusan vezérelt ötfokozatú SensoDrive váltó 2002-es bevezetése óta az említett kompakt gépjárművekből 130 ezer darabot értékesítettek ilyen típusú sebességváltóval. A C4 számos korszerű és hatékony vezetést segítő felszerelést kínál, melyeket a hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltóhoz hasonlóan a modell tervezői a vezetés könnyebbé és nyugodtabbá tétele érdekében fejlesztettek ki.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?