Forradalmi váltó a dízel C4-esben
Júniustól nálunk is rendelhető a Citroen C4 modellje az új elektrohidraulikus sebességváltóval is, amely forradalmasíthatja az automatikus váltók piacát és amelyet Versailles-ban volt alkalmunk kipróbálni. A HDi 110 FAP dízelmotorhoz kapcsolódó hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a kedvezőbb fogyasztás mellett az vezetési kényelmet és élményt biztosít.
© hvg.hu |
Ennyire megdöbbentő az a kényelem is, ahogy a C4-ben bevezetett új elektronikus váltóval kezelni lehet a sebességeket. Az 1,6-os dízel a takarékosságáról híres, rugalmasságáról nem voltam eddig meggyőződve. Tesztautóm egy bordó kupé volt, amelyben zavart a hátsó ablak kettéosztása, de más minden elnyerte a tetszésemet. Kicsit túlzásba is vittem a lelkendezést, házigazdáim azt gondolhatták, hogy szívesen hazavinném, ezért áradozok. De tényleg dögös volt a VTS jelzést kapott kocsi. Kérdeztem is az illetékeseket, hogyan került ez a három betű az általam irtó sportosként megismert C2 VTS-ről erre, a kirobbanó erőnek nem éppen örvendő C4-be? Kiderült, hogy ez egy külön felszereltséget jelöl, és nincs összefüggésben a lóerőkkel. Bordó autóm azonban, köszönhetően az új váltónak, igen dinamikusra sikeredett, könnyedén ugrott, előzésekhez is jól alkalmazkodott.
© hvg.hu |
De térjünk vissza a váltóra, amelynek megjelenése a C4-esen újabb bizonyítéka annak az újító szellemnek, mely a modell ötajtós és kupé változatát eddig is jellemezte. A biztonságos és kellemes utazást szolgáló praktikus és innovatív berendezések révén e modellváltozatok gyors népszerűségre tettek szert a középkategóriás autók között. A Citroën C4 2004. októberi bevezetése óta a modellből világviszonylatban több mint 350 ezer darabot értékesítettek.
© hvg.hu |
Az új váltót a sebességkapcsolások és a tengelykapcsolás automatizálása jellemzi, és használata egy hagyományos mechanikus sebességváltó hoz képest 3-5 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé. Az energiatakarékosságot növeli a hatodik sebességfokozat beiktatása is. A rendkívül takarékos motorral rendelkező C4 HDi 110 FAP BMP6 fogyasztása ennek megfelelően vegyes használatban 4,5 liter gázolaj/100 kilométerenként, széndioxid kibocsátása 120 gramm kilométerenként.
© hvg.hu |
A hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó az általa biztosított különleges vezetési élmény és üzemanyag-megtakarítás révén, valamint vonzó árának köszönhetően valódi alternatívát jelent a hagyományos mechanikus és automata sebességváltókkal szemben.
Az új váltó a C1, C2, C3 és C3 Pluriel modellek benzines és dízel változatain már bevezetett elektronikusan vezérelt kézi sebességváltók választékát gazdagítja. Az elektronikusan vezérelt ötfokozatú SensoDrive váltó 2002-es bevezetése óta az említett kompakt gépjárművekből 130 ezer darabot értékesítettek ilyen típusú sebességváltóval. A C4 számos korszerű és hatékony vezetést segítő felszerelést kínál, melyeket a hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltóhoz hasonlóan a modell tervezői a vezetés könnyebbé és nyugodtabbá tétele érdekében fejlesztettek ki.