Megállás nélkül átmehetnek majd a vonatok az uniós határokon
Elkészül év végére a MÁV és a GYSEV részére az a rendszer, amellyel Magyarország csatlakozik az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez. A fővárosi központot kedden adták át.
Az úgynevezett GSM-R rendszer lehetővé teszi, hogy a vonatoknak ne kelljen megállniuk az országhatáron, sem mozdonyt, sem pedig mozdonyvezetőt nem kell cserélniük.
A rendszer első fázisa egy budapesti és egy vidéki központból, 147 bázisállomásból, 1150 kilométer optikai hálózatból, valamint egy új diszpécser rendszerből áll. Az első fázisa év végére készül el, és a Közlekedés Operatív Programban 85 százalékos, 23 milliárd 670 millió forintos európai uniós támogatással valósul meg – mondta Agárdi Ferenc projektigazgató.
A most átadott budapesti központ párja már elkészült Székesfehérváron. Üzemzavar esetén az egyik központ át tudja venni a szükséges funkciókat a másiktól – tette hozzá.
Az év végére 935 kilométer vágányhosszon elkészülő új rendszer része két európai vasúti folyosónak. Az egyik a spanyolországi Valenciából indul, és Franciaországon, Olaszországon, Szlovénián áthaladva érinti Budapestet. A másik folyosó pedig Drezdától indulva Csehországon és Ausztrián át érkezik Magyarországra, majd halad tovább Romániába.
A fejlesztés második szakaszában, várhatóan 2020-ra 2500 kilométer hosszan építik ki a GSM-R rendszert.