18 méteres, ötajtós csuklósbuszt tesztel a BKV
Ötajtós, monitorral és beépített utasszámlálóval ellátott korszerű MAN-buszokat tesztel kilenc hónapig a BKV egy uniós projekt keretében.
Kilenc hónapig teszteli Budapesten a BKV a MAN 18 méteres csuklós buszát a 86-os vonalon egy európai közlekedési projekt részeként. A buszt a MAN fejlesztette ki A jövő európai buszközlekedési rendszere nevű EU-s program keretében. A MAN alacsonypadlós, klimatizált, ötajtós csuklós busza, a Lion's City GL szerdától közlekedik a 86-os vonalán, utasterét nagy forgalomra tervezték, 39 ülőhelye és 118 állóhelye van, ajtói elektromosak, beépített utasszámlálóval látták el őket, a csuklóba pedig egy TFT monitort helyeztek el az utasok tájékoztatása érdekében. A BKV azt várja, hogy az ötajtós kialakítás miatt gyorsabb lesz az utascsere, nő a buszok átlagsebessége, az utastájékoztatás színvonala emelkedik, és csökken az üzemanyag-fogyasztás.
Nemecz Gábor, a BKV szakigazgatója elmondta, elvárásuk volt, hogy olyan modern, minőségi rendszert adjanak az utasoknak, amely a buszágazat javát is szolgálja. A 86-os vonalán 11 kilométer hosszú, 46 megállója van, és naponta 26 ezer utast szállítanak a vonalon. Az itt szerzett tapasztalatok Nemecz Gábor elmondása szerint összehasonlíthatók lesznek a többi teszttel, és a projektben is fel tudják használni, mivel ez az egyetlen olyan vonal, ahol GPS-alapú nyomkövető rendszer működik.
Umberto Guida projektvezető a busz bemutatása előtti keddi sajtótájékoztatón azt mondta, a 26 milliós projektet 2008-ban kezdték és 2012-ig tart, 47 partnerük van az egész unióban, és 3400 közlekedési szereplő vesz bennük részt. Céljuk, hogy olyan buszközlekedési rendszert fejlesszenek ki, amely a jármű vezetőinek és az utasoknak is jobb tájékoztatást nyújt, a kialakítással emeljék a komfortot, és hatékonyabban működtessék a közlekedési cégek a járművet. A projekt keretében nemcsak buszokat, hanem utasvárókat, buszmegállókat is fejlesztenek, ezeket hét európai városban, köztük Rómában, Párizsban és Budapesten is tesztelik. Umberto Guida elmondása szerint öt buszt és négy buszmegállót próbálnak ki Európa-szerte.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy ebben a projektben elindultak a sztenderdizálás irányába, ami egyik célja a projektnek. Így több alkatrész vagy megoldás ugyanolyan lehet minden busznál, ezzel csökkenthetők a fenntartási költségek. Új megoldásokat is tartalmaz a jármű, Vitézy Dávid elmondása szerint ilyen az ötajtós konstrukció, az utastájékoztató rendszer, illetve az ülések számának variálhatósága.
Mihálszky Gábor, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese azt mondta, hogy az 80-as években még 80 százalék használta Budapesten a tömegközlekedést, mára ez az arány 55 százalékra csökkent, a közutak pedig egyre zsúfoltabbak. Ezer lakosra négyszáz autó jut, ezért versenyképesebb közösségi közlekedési rendszerre van szükség. Ebben alapvető elem a jármű, de a többi között ütemes menetrendre is szükség van.