A generációk ábécéjében az utolsó betű a mai 14-22 éves korosztályt jelöli. Ők azok, akik folyamatos fejtörést okoznak a hirdetőknek, mivel szokásaik nagyban eltérnek a náluk idősebbekétől. Lássuk, milyen kommunikációs csatornákat és alkalmazásokat használnak, és ehhez mi alapján választják ki a megfelelő telefont.
A Z-generációsok már úgy nőttek fel, hogy teljesen természetes volt számukra a Google, a wifi és az okostelefonok létezése, hiszen a korcsoport legidősebbjei is csak 12 évesek voltak, amikor megjelentek az első okos készülékek. Ők azok, akik a közösségi média dzsungelében otthonosan mozognak, sőt, a legújabb ösvényeket is ők vágják ki a lájkok, twittek és snapchatek tengerében.
Az előző generációhoz képest teljesen másként viszonyulnak az eddigi kommunikációs formákhoz és szokásokhoz: míg a mostani harmincas-negyvenes korosztály vígan elvan a Facebook kínálta lehetőségekkel, a Z-generációsokat kevésbé érdekli, hogy a széles nyilvánossággal osszák meg életük legfontosabb eseményeit. Ehelyett inkább egy szűk, jól megszűrt kör számára küldenek jól megválogatott üzeneteket. Fontos, hogy ez akár teljesen más platformokon, teljesen más tartalommal is történhet.
A fogyasztói szokásokat elemző Vision Critical nevű cég felméréséből az is kiderül, hogy számukra már magasan az okostelefon jelenti az elsőszámú kapcsolatot a világgal. Míg a mai harmincasokat adó Y-generáció elsősorban asztali számítógépén fogyasztja a tartalmakat (heti átlagosan 16,4 órával), addig a Z-gen gyerekek már ugyanezt okostelefonon teszik, átlagosan heti 15,4 órában. Ez azt jelenti egyébként, hogy ébrenlétük harmadában a telefont nyomogatják.
A közösségi médiát sem úgy használják, mint „elődeik”: míg egy átlagos Y-generációs felhasználó ideje java részét a Facebookon, YouTube-on, esetleg a Pinteresten tölti, addig a 14-22 éves korosztály számára már a mozgóképek világa a legvonzóbb. Vagyis, ők a YouTube-ot már többet használják, mint az idősebbek, emellett pedig az olyan, mozgóképes üzenetküldő alkalmazásokat részesítik előnyben, mint például a Snapchat.
Milyen alkalmazásokat használnak?
Mivel egy átlagos Z-gen gyerek figyelemküszöbe mindössze 8 másodperc (!), azok lesznek számukra a sikeres kommunikációs csatornák, ahol ennyi idő alatt hatékonyan át lehet adni az üzenetet. Erre az egyik legalkalmasabb eszköz a már említett Snapchat, aminek sikerét mi sem mutatja jobban, minthogy a céget tavaly nem kevesebb mint ötmilliárd dollárért vásárolta fel a Facebook. A Snapchat különlegessége, hogy az üzenetek a megtekintést követően eltűnnek, így a küldő félnek nem kell attól tartania, hogy később esetleg rosszindulatú módon felhasználják azokat vele szemben. Mivel a Snapchat alapvetően a fotókon vagy videókon elhelyezett szűrők, feliratok és matricák miatt izgalmas a Z-generáció számára, ezért nem árt olyan telefont választani mellé, amelynek kamerája minden igényt ki tud elégíteni. Az LG G6 típusjelű zászlóshajója például két 13 megapixeles hátlapi, és egy 5 megapixeles előlapi kamerával segíti, hogy tökéletes szelfik vagy gyorsított timelapse videók készüljenek. Sőt, a koreai gyártó mintha kifejezetten erre a célra fejlesztette volna ki a Snap üzemmódot is, amellyel pár másodperces videók készíthetőek.
Szintén népszerű a Z-generációsok körében az Instagram, amelyre közülük többen már elsődleges kommunikációs csatornaként tekintenek. Sőt, néhányuk akár szüleiket is felülmúló összegeket szednek össze minden hónapban ügyes kommunikációjukkal. Az „instások” számára is tartogat hasznos eszközöket az LG G6, például a kifejezetten erre a platformra optimalizált, négyzetalakú fotók készítését és – a 18:9 arányú képernyőnek köszönhetően – egyidejű szerkesztését lehetővé tévő üzemmód.
Az azonnali üzenetküldés a mai fiatalok számára olyan természetes, mint szüleik számára a telefonálás. Nem véletlen, hogy tarolnak az erre lehetőséget teremtő alkalmazások. Érdekesség viszont, hogy a Z-generációsok számára már cikinek számít olyan appokat használni, mint amilyet idősebb testvéreik vagy szüleik részesítenek előnyben. Ezért a WhatsApp vagy a Viber helyett ők már a Kik Messengert használják, amely ráadásul a névtelen üzenetküldést is lehetővé teszi.
Mint említettük, a YouTube központi szerepet tölt be a Z-generáció életében, és ha az előbb azt mondtuk, hogy az ügyes Instagram-felhasználók szép pénzeket tudnak keresni, akkor a Youtube-sztárok hozzájuk képest akár ennek sokszorosát össze tudják szedni, ha jól felépített stratégia mentén teszik közzé a szépségipari vagy videojátékokkal kapcsolatos tippeket, filmkritikákat, vagy egyszerűen csak saját gondolataikat afféle „megmondó” vlogot üzemeltetve. Az LG G6 különleges képernyőjének köszönhetően a felhasználók ráadásul akár egyből meg is oszthatják tartalmaikat ismerőseikkel, miközben az osztott kijelzőn kedvenceiket nézik. Arról nem beszélve, hogy a G6 megelőzi a korát: a Dolby Visionnek köszönhetően ugyanis olyan képminőségre is képes, amit csak a legjobb mozik tudnak reprodukálni.
Ilyen, amikor egy mozi vetítőgépe lakik a telefonjában
Minden korábbinál okosabb telefonok jönnek – végre zsebre vághatjuk a Google személyi asszisztensét
Az oldalon elhelyezett tartalom a LG Electronics Magyarország közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.