Végre csúcsra hághat a kényelem és a praktikum. Se pénztárca, se bankkártya, se zsebből előhalászott ringyes-rongyos címletek. Csak fogja kedvenc okostelefonját, és fizessen olyan egyszerűen és sikkesen, ahogyan azt megálmodtuk, amikor a jövő mindennapi vívmányaira gondoltunk.
Egyre nyitottabbak vagyunk az új, modern fizetési módszerekre, ami automatikusan felveti a biztonság kérdését is. A felhasználók többségének szerencsére már nem kérdés, hogy az érintéses mobilfizetés ugyanolyan biztonságos, mint a kártyás, sőt! De hogyan lehetséges ez?
Az első, és legfontosabb tudnivaló a mobilfizetéssel kapcsolatban az, hogy az alkalmazásba bedigitalizált kártya adatok szempontjából teljesen független annak fizikai párjától. A regisztráció során az alkalmazás egy digitális kártyát hoz létre, így a fizikai kártya egyik adata sem tárolódik a telefonban.
Az újgenerációs megoldások (Gránit Pay, MKB Pay, Simple by OTP) azért nagyszerűek, mert az okostelefont valóban a fizetés részeként építették be a folyamatokba. Ez kiemelten igaz az azonosításra. A mobillal való fizetés során többféle módon tudathatja az ember a terminállal, hogy valóban ő az, és nem valaki más szerezte meg a telefont. Vagy az alkalmazásban megadott kódot kell begépelni, vagy egyszerűen annak képernyőzárát kell feloldani, vagy a fizikai kártyához kapcsolódó PIN kódot kell megadni a terminálon. A technológia mindegyiket lehetővé teszi, a kibocsátó bank döntése, hogy melyikben hisz, melyiket alkalmazza.
És akkor itt álljunk meg egy szóra (copyright by Grétsy Tanár Úr)!
Minden okostelefont kötelező védeni annak saját zárolási módszerével. Ez lehet PIN kód, feloldási minta, arcképes azonosítás vagy az ujjlenyomat-olvasó használata. Ez jelentős védelmet ad akkor, ha elveszítjük, vagy ellopják tőlünk a mobilt. Ha valaki mégis úgy dönt, hogy nem a mobil zárolását használja, akkor még mindig lehetősége van megadni minden egyes fizetéskor az alkalmazásban előre beállított jelszavát.
A forgatókönyv a következő:
- megvásároltuk, amit kell, fizetéshez készülődünk,
- a mobilt fizetésre alkalmas állapotba kell hozni (pl. feloldani a képernyőzárat)
- a telefonunkat az egyérintéses fizetésre alkalmas terminálhoz kell érinteni
- a használt alkalmazás módszere szerint megtörténik a vásárló azonosítása,
- végül 5000 Ft-ot meghaladó összeg esetében további azonosításra van szükség, aminek mikéntje a kibocsátó bank döntésétől függ.
Ahogy a kártya, úgy a mobil esetében is megtörténhet, hogy elveszítjük vagy ellopják a készüléket. Ekkor ugyanaz az eljárás, mint a fizikai kártyánál, azaz minél előbb be kell jelenteni, hogy a bank le tudja tiltani a kártyánkat. Ha rövid ideig más mobilt használunk, ajánlott kijelentkezni az alkalmazásból, de ha egy teljesen újba költözünk, akkor sem bonyolult az ügy. Új telefon vásárlása esetében az átköltözés (értelemszerűen Androidról Androidra) rendszerint egyszerűen zajlik, aminek pontos menetéről érdemes érdeklődni a bankoknál, hiszen a technológia alkalmazása esetenként eltérő lehet.
Mindebből elég jól körvonalazódik, hogy az érintéses mobilfizetés ugyanolyan biztonságos, mint a bankkártyás fizetés, sőt további biztonsági megoldások is alkalmazhatóak, mivel olyan plusz rétegek vannak benne, amelyeket maga a mobil biztosít. A teljesen megnyugtató biztonsághoz szükséges az okostelefon zárolási rendszerének aktiválása, de mivel ez egyébként is erősen ajánlott – hiszen az embernek csak előnye származhat belőle – remélhetőleg mindenki alkalmazza majd.
Nem kell már a pénztárca, így fizethet mobiljával bárhol, bármikor
Ott van a telefonjában, mégsem használja semmire? Így hozza ki a legtöbbet NFC-képes mobiljából
Az oldalon elhelyezett tartalom a Mastercard megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.