BrandChannel Mastercard 2017. július. 03. 07:45

Nem kell már a pénztárca, így fizethet mobiljával bárhol, bármikor

Eljött az ideje, hogy nyugdíjba küldjük a pénztárcánkat, és a készpénzt valami olyasmivel váltsuk ki, ami ott lapul szinte minden zsebben. Jöjjenek a legfontosabb tudnivalók a mobilfizetésről, valamint arról, hol és hogyan használhatjuk okostelefonunkat vásárlásra, fizetésre.

Az okostelefonok szinte észrevétlenül repítettek el bennünket egy teljesen új világba, és olyan használati eszközöket tettek feleslegessé, amelyek addig elválaszthatatlan részét képezték életünknek. Az ébresztőórák eltűntek az éjjeli szekrényekről, nem hajtogatunk már térképet a motorháztetőn, és a fotós táskát is inkább otthon hagyjuk, ha esküvőre vagy születésnapra indulunk.

A mobilok egyre okosabbak, nélkülük sokszor elveszettnek, tehetetlennek érezzük magunkat. Pontosan úgy, mint amikor a pénztárcánkat felejtjük otthon.

Fizetnek is helyettünk

A telefonokba integrált okos megoldások és alkalmazások mára azt is lehetővé teszik, hogy segítségükkel termékekért, szolgáltatásokért fizessünk. Mielőtt az idehaza elérhető lehetőségeket kiveséznénk, tisztázzuk röviden milyen technológiai háttér teszi lehetővé a mobilfizetést – mindössze két dolgot kell tudni.

  • NFC: egy korábbi cikkünkben már szó volt erről a hárombetűs rövidítésről. Az ilyen chippel rendelkező mobilokkal pontosan úgy kell fizetni, mintha egy érintős bankkártyával tennénk: a pénztárnál odatartjuk a mobilt a terminálhoz, és már mehetünk is a dolgunkra. Ezen a technológián alapszik a Magyarországon egyelőre még nem elérhető Apple Pay és az Android Pay, a hazai bankok által már bevezetett és működő Gránit Pay, továbbá MKB Pay, valamint a napokban új funkcióval felruházott Simple by OTP alkalmazás az OTP-től.
  • Nem bolti (esetleg távoli) mobilfizetés: mobillal nem csak érintéssel, a kasszánál lehet fizetni, de kanapén ülve is, miközben kedvenc sorozatunkat nézzük. Ennek a legjobb példája hosszú ideig az OTP Bank által fejlesztett Simple by OTP alkalmazás volt, ami az utóbbi hetekig inkább szolgáltatások (mozi, színház, étterem, parkolás, stb.) díjainak kifizetéséhez kínált kényelmes megoldást.

Az okostelefonok tehát többféleképp teszik lehetővé a fizetést, a módszert pedig alapvetően az határozza meg, hogy mit és hol akarunk vásárolni. Az NFC-alapú megoldásokról fontos tudni, hogy Magyarországon egyelőre csak Android rendszerű mobilokkal használhatók. Az NFC-képes iPhone-okon csak az Apple Pay működik, amit viszont itthon nem tudunk még használni.

Egyérintős mobilfizetés

Hazai környezetben ezt jelenleg a Gránit Pay és az MKB Pay, illetve kicsit más háttérrel a MobilPass (a Budapest Bank és a Telenor közös szolgáltatása), illetve a legújabb szereplőként a Simple by OTP alkalmazása nyújtja.

Hozzávalók: egy NFC-s, androidos mobil, egy megfelelő bankszámla (ergo szerződés a bankkal), a mobilra telepített alkalmazás, és némi pénz a számlán. Mivel itt a kártya bedigitalizált változatát használjuk, a terminállal való kapcsolatot pedig a mobil, illetve az applikáció végzi, így nincs más dolgunk, mint fizetéskor odatartani a telefont – ahova addig a kártyát érintettük –. és meg is történik a fizetés. A módszer biztonságos, a mobilon nem tárolódnak a fizikai kártya adatai, ugyanakkor csak az adott készülékkel használható. Ha szükséges, a virtualizált kártyát ugyanúgy le lehet tiltani, mint a hagyományos bankkártyát. Egy mobilon ráadásul még több biztonsági, azonosítási lehetőség van (pl. ujjlenyomat-olvasó).

A kényelem netovábbja: integrált appok

Aki valaha próbált már mozijegyet vásárolni online felületen, az tudja, hogy nem éppen élvezetes elfoglaltság. Mobilunk azonban erre is kínál megoldást alkalmazásalapú, távoli fizetés formájában. Ennek egyik legismertebb és mára legfejlettebb példája a Simple, ami egy friss ráncfelvarrás következtében még átláthatóbb és könnyebben kezelhetőbb lett (ráadásul már érintéses mobilfizetésre is alkalmas, bár csak OTP-s Mastercard és Maestro bankkártyákkal).

A Simple mobilalkalmazásból ugyanakkor bármely bank által kibocsátott Mastercard, Maestro stb. bankkártyánk terhére vásárolhatunk, rendelhetünk, fizethetünk – és ezt a szolgáltatást már az iPhone-osok is igénybe vehetik.

A Simple-lel lehet parkolni, autópálya-matricát, mozijegyet venni, ételt rendelni, kulturális programokra jegyet vásárolni, taxit rendelni. A koncertjegy esetében mindez úgy megy, hogy a tranzakció után az alkalmazás „Jegyeim” részében landolnak a belépők, amit aztán nem kell kinyomtatni (!), hanem csak a bejáratnál bemutatni. Ott egy vonalkód-leolvasóval azonosítják, és már kezdődhet is a buli.

A Simple ereje azonban nem csak ebben rejlik: olyan funkciókkal is kényelmesebbé teszi életünket, mint a parkolási folyamat segítése (zóna információkkal), vagy a különböző hűségkártyák feltöltése és tárolása. Az app sokoldalúsága azzal lett komplett, hogy az OTP-nél vezetett számlákhoz tartozó Mastercard, illetve Maestro bankkártyákat már képes bedigitalizálni, amivel egy csapásra kb. 300 ezer ember előtt nyílt meg az érintéses mobilfizetés lehetősége is.

Az integrált mobilappok kategóriájába tartozik az iCsekk alkalmazás is. Hasonló logika szerint, ugyanúgy egy regisztrált bankkártya segítségével fizethetünk, de ez az alkalmazás kifejezetten számlák és csekkek rendezéséhez nyújt hathatós segítséget. Az eljárás itt is rém egyszerű: csak be kell olvasni a csekkre vagy számlára nyomtatott QR kódot, majd mehet is a fizetés, plusz költség nélkül.

A példákból jól látszik, hogy már most mennyi lehetőség van a mobilfizetés területén, ám mindegyik fejlesztésnek egy a célja: minden eddiginél kényelmesebb és gyorsabb fizetési élményt kínálni.