Furcsa, de a kínai turistákon is nagyban múlik, hogy mennyiért tankolunk az év hátralevő részében. A magasabb benzinárak nem várt összetevői.
A nyersolaj világpiaci ára április közepe óta folyamatosan ereszkedik, leginkább azért, mert többen félnek attól, hogy a világgazdaság recesszióba kerül, mint ahányan abban bíznak, hogy a kínai gazdaság annyira felpörög, hogy az megnöveli a globális keresletet. Ezt erősíti az is, hogy a fejlett gazdaságok jegybankjainak kamatemelései – mivel a hitelköltségek emelkedése miatt erősen fékezik a gazdaságot – szintén ellenszelet jelentenek az olajárak emelkedésének.
Az árak csökkenését az sem tudta hosszabb időre megfordítani, hogy április elején néhány OPEC+ tag további önkéntes – összesen nagyjából napi 1,6 millió hordós – kínálatszűkítést jelentett be – márpedig ha csökken a kínálat, akkor az áraknak emelkednie kellene. A hónap végére azonban a WTI és a Brent hordónkénti ára is megint a 75 dollár körüli szintre ereszkedett vissza – majd a váratlanul gyenge kínai feldolgozóipari BMI-adatok hatására tovább esett –, megközelítve az OPEC+ április eleji bejelentését megelőző árakat. A trendek azonban könnyen megfordulhatnak, ha a kínai kereslet – ahogy várták – a későbbiekben berobban.
A globális olajkereslet idei növekedésének több mint fele egyedül Kínából származik majd
Piaci elemzők már az év elején arra számítottak, hogy a globális olajkereslet minden idők legmagasabb szintjét érheti el idén, köszönhetően a kínai gazdaság gyors újraindulásának.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) áprilisi jelentésében arról írt, hogy a világ olajkereslete napi 2 millió hordóval emelkedhet, és elérheti a rekordot jelentő napi 101,9 millió hordót. Az ügynökség hangsúlyozza, hogy a kínai újranyitást követő kereslet önmagában ennek a globális keresletnövekedésnek több mint a felét teszi ki.
Ha már újranyitás: Peking decemberben kezdte meg a szigorú zéró-Covid politika kivezetését, megnyitva az utat a turizmus, a vendéglátás, a szolgáltatások, a kereskedelem és más üzleti tevékenységek fellendülése előtt. A legtöbb közgazdász emiatt arra számít, hogy az idei első negyedév lassabb növekedése után, az év hátralévő részében fokozatosan tovább élénkül a gazdaság, ezzel együtt nő a kínai olajkereslet is. Mindez az OPEC+ említett kitermeléscsökkentése miatt a világpiacon jelentős kínálati hiányt alakíthat ki, ami mind a nyersolaj, mind a finomított termékek árát magasabbra tolja. Az infláció által szorongatott fogyasztókat ezért még erősebben sújtják majd a magasabb árak, különösen a feltörekvő és fejlődő gazdaságokban.
Könnyen lehet azonban, hogy a második negyedév is elmarad majd a várakozásoktól. Erre utalhat, hogy a világ legnagyobb nyersolajimportőrének feldolgozóipari beszerzésimenedzser-indexe (BMI) áprilisban váratlanul visszaesett. Ez december óta az első zsugorodást jelzi a feldolgozóiparban.
„A legtöbb almutató azt tükrözi, hogy ez nem rövid távú kisiklás” – állítja Iris Pang, az ING Kína-szakértő vezető közgazdásza, rámutatva a gyengülő exportpiacra, az alacsonyabb márciusi importra és a csökkenő bérekre. Mindez pedig nagyrészt a világ más részein tapasztalható borús gazdasági kilátások eredménye.
Az Oxford Economics elemzői ezzel szemben csupán annyit állítanak, hogy „a magánfogyasztás által vezérelt növekedési fellendülés mellett idén nagy valószínűséggel kevésbé áruintenzív fellendülést fogunk látni”. Magyarán jelenleg elsősorban a szolgáltatások és a turizmus fellendülése jelentheti a kínai gazdasági növekedés motorját, nem pedig a feldolgozóipar.
A kínai turisták, mint az olajárak mozgatói
Az olajkereslet növekedését az év hátralevő részében elsősorban a nemzetközi turizmus fellendülése hajtja, már csak azért is, mert az IEA szerint várhatóan a növekedés 57 százaléka a repülőgép-üzemanyag, a kerozinfogyasztás bővüléséből származik.
Nem csoda tehát, hogy a nemzetközi olajkereskedők már a kínai gazdasági fellendülés következő mérföldkövére, a nyaralási szezon indulására összpontosítanak.
Hogy miért? Mert mintegy 170 millió kínai nyaralt külföldön 2019-ben, a járvány kitörése előtt. Ez a szám tavaly, a szigorú zárlatok miatt 9 millió alá süllyedt. A JPMorgan Chase szerint drámaian emelkedhet a kínaiak külföldi utazásainak száma, ezért a kínai kerozinfogyasztást az ő elemzőik is a globális olajkereslet idei növekedésének legnagyobb hajtóerejének tekintik.
A jelek pedig valóban erre utalnak. A tengerentúli jegykeresések május első heteire a 2019-es szint 120 százalékát érték el – jelentette a kínai állami média a Trip.com becslésére hivatkozva. Április 18-án a tényleges foglalások száma több mint tízszerese volt a tavalyi évinek – írta a Securities Daily.
Sztárokhoz illő fogadtatás jár az ide érkező kínai turistáknak, de lesz, aki kiszolgálja őket?
Február óta két tucat kiválasztott országba ismét utazhatnak kínai turistacsoportok, köztük Magyarországra is. Április elején meg is érkezett hozzánk az első turnus. Bárhol is landolnak, sztároknak kijáró fogadtatás várja őket, a fél világ tőlük várja a turisztikai szektor felélesztését. Csakhogy az ágazat a koronavírusévek alatt elsorvadt, és hiába van erősödőben, egyelőre képtelen kielégíteni a hirtelen újra berobbant keresletet.
Kína belföldi (nem csak utasszállító) repülőgép-üzemanyag iránti kereslete majdnem teljesen helyreállt, míg a nemzetközi repülőgép-forgalmának üzemanyag felhasználása a Covid előtti szint közel 70 százalékára állt vissza – mondta Fenglei Shi, az S&P Global Commodity Insights kínai olajpiacokkal foglalkozó igazgatója a Japan Times számára. A szakértő ezzel együtt elképzelhetőnek tartja, hogy májusban a kínai üzemanyag-fogyasztás már szinte teljesen helyreáll.
Ha májusban lendületet vesz a légi közlekedés, az azt jelzi majd, hogy a kereslet ismét a régi kerékvágásba került, ez pedig alátámasztja a magasabb olajárakra vonatkozó várakozásokat. Ha túl kevés az utas, az viszont azt jelzi, hogy a vártnál visszafogottabban alakul a kínai újranyitás.
A fellendülés jó előjelének tűnnek a kiskereskedelmi adatok: a forgalom megugrott márciusban, és a háztartások elkezdtek jóval többet költeni szolgáltatásokra is, májusban pedig valószínűleg még több felgyülemlett forrást szabadít fel az idegenforgalom. Míg a belföldi utazások erőteljes fellendülést mutattak, a kiutazások elmaradnak a jóval kevesebb repülőjárat, a drága viteldíjak és a nemzetközi utazásokra vonatkozó megmaradt korlátozások miatt: ilyen korlátozás például, hogy a februári engedély óta továbbra is csupán két tucat kiválasztott országba utazhatnak ismét kínai turistacsoportok, Európában például Magyarországra és Svájcba. A nyugati országoknak emellett azért is várnia kell, mert a Covid alatt a repülőjáratok is leépültek, azokból sincs elég. 2019-ben még több mint 484 ezer nemzetközi járat kapcsolódott Kínához, tavaly viszont alig több mint 28 ezer. A járatsűrűsödés ugyan megindult, jelenleg annak üteme a kérdés.
A Kínai Légiközlekedési Szövetség előrejelzése szerint a második negyedévben Kína összes utasszállító járatának száma megközelíti a járvány előtti szintet, noha ezen belül a nemzetközi járatok száma még mindig kevesebb, mint fele lesz a korábbiaknak. A nemzetközi járatok újraindulása pedig azért is különösen lényeges, mert például a tengerentúli járatok a BloombergNEF szerint az ország repülőgépüzemanyag-fogyasztásának önmagában mintegy 30 százalékát teszik ki.
A repülőgép-üzemanyag lesz az idei kínai olajkereslet-élénkülés legnagyobb összetevője, mivel „ez volt jelentős elmaradásban, és ez az, amely idáig nem zárkózott fel”
– mondta a Macquarie Group stratégája, Vikas Dwivedi.
A Macquarie becslése szerint Kína repülőgép-üzemanyag iránti kereslete idén napi 430 ezer hordóval nő a tavalyihoz képest. Ez majdnem a fele a kínai olajkereslet egészére prognosztizált 900 ezer hordós növekedésnek, és ez több mint egyharmada a Nemzetközi Energiaügynökség által a repülőgép-üzemanyag iránti globális kereslet 1,2 millió hordós növekedésének.
A kínai kormányzat az idei évre 5 százalék körüli GDP-növekedési célt tűzött ki, amely több gazdasági elemző, köztük a Wood Mackenzie szerint is visszafogott becslésnek tekinthető, így ezzel szemben jó esetben akár 7 százalékkal is nőhet a kínai gazdaság, és még 2024-re is 5,5 százalékos bővülést valószínűsítenek. (Az elmúlt 18 évből 12-ben a növekedés meghaladta a hivatalos célt.)
A Goldman Sachs szerint, ha a nyugati és a kínai gazdasági folyamatok is nagyrészt a várakozásoknak megfelelően alakulnak, akkor a Brent és a WTI nyersolaj hordónkénti átlagára 95 dollár fölé is emelkedhet idén decemberre. Amennyiben valóban így alakul, az várhatóan a hazai kutakon is áremelkedést okoz majd.
Az árak emelkedése ellen szólnak viszont a Kpler kutatócég érvei. Ők úgy látják, hogy Kína újranyitása már teljes mértékben beépült a jelenlegi árképzésbe, és Peking igényeit az orosz olaj fedezi. Moszkva a korábban Európába szállított olaj 20 százalékát már most más piacokra, például Ázsiába irányította át – mondta Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes a Reuters szerint. A Kpler adatai azt mutatják, hogy Kína orosz nyersolajimportja márciusban átlagosan napi 1,59 millió hordó volt, ami 68 százalékos növekedést jelent a 2022-es év azonos időszakához képest. A kínai vásárlók ráadásul „az európai szankciók haszonélvezői” voltak, mivel Moszkva csökkentett árai más szankcióval sújtott eladókat – például Venezuelát és Iránt – is arra kényszerítettek, hogy árengedményt adjanak a nyersolajukra.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal
Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.