Mallorca talán minden más helynél jobban járul hozzá a globális felmelegedéshez. Másfél percenként száll le vagy fel egy repülőgép a turistaparadicsomban a főszezonban.
195 millió turista érkezett Mallorcára légi úton az elmúlt húsz évben. 1,4 millió repülőgép le és felszállását regisztrálták a repülőtéren. “Mallorcán a légiforgalom 100 ezer milliárd tonna szén-dioxidot juttatott a levegőbe a légi szállitás miatt” - mondta Jaime Adrover, a Terraferida környezetvédelmi szervezet szóvivője Mallorcán.
A turisták többsége Németországból és Nagy-Britanniából érkezik. “Nem mehet ez így tovább” - hangsúlyozza a DRV, a német utazási irodák szövetségének elnöke.
A tömegturizmus összeségében 8%-kal járul hozzá a globális szén-dioxid-kibocsátáshoz. A légi szállitás az Achilles-sarka a tömegturizmusnak, de nemcsak az okoz környezetvédelmi problémát - hangoztatta Norbert Fiebig.
Sok turista ugyanis hajón érkezik és távozik. Az óriási hajók szintén szennyezik a környezetet. A luxusszállodák pedig rengeteg vizet fogyasztanak: egy szálló vendégre 522 liter jut naponta!
Ezért a NABU német környezetvédő szervezet teljes joggal állapítja meg, hogy a tömegturizmus nem teljesíti a párizsi nemzetközi klímaegyezmény előírásait. Holott Glasgowban, a klímavédelmi világkonferencián az utazási irodák 600 képviselője aláírta azt, hogy 2050-re karbonsemleges lesz ez az ágazat is.
Mit lehet tenni?
Drágítani kellene a légi forgalmat. Németországból jelenleg egy menettérti jegy Mallorcára 140 euró. Ezt nagyon sokan megengedhetik maguknak.
“A turizmus nem alapvető emberi jog. Nem arról van szó, hogy elvesszük valakinek azt a jogát, hogy vakációra menjen” - mondta Wolfgang Strasdas, az eberswaldi egyetem fenntartható turizmus tanszékének vezetője. Ő azt sürgeti, hogy a fapadosok árainak növelése mellett legyen nemzetközi karbonadó is.
Csakhogy közben Mallorcán egyre több a turista és a repülőgép. Palma de Mallorca repülőterét bővítik egy 200 millió eurós korszerűsítési program keretében. Vagyis a jövőben még több repülőgép szállítja a turistákat Mallorcára - állapítja meg a közszolgálati Deutsche Welle.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Egy teljesítménypszichopatával kevesebb: miért kellett lemondania Carlos Tavaresnek a Stellantis éléről?
A portugál szakember leginkább arról volt a leginkább ismert, hogy kíméletlenül tud költséget csökkenteni. Vádlói szerint azonban sokszor a saját hírnevét védte, nem pedig a cég túlélésével foglalkozott. Egy biztos: egy rendkívüli szakemberrel lett kevesebb az autóiparban.