Zhvg hvg.hu 2022. május. 11. 20:45

Egy olajcég „hasznos idiótája” lett a Coldplay

A zenekart greenwashingra, azaz arra használta egy finn vállalat, hogy fenntarthatóbbnak tűnjön, miközben rombolja a környezeti értékeket.

Zhvg
Friss cikkek a témában

Megállapodást kötött a Coldplay és a Neste nevű finn olajvállalat, amely bár magát a világ legnagyobb bioüzemanyag-előállítóként reklámozza, a cég pálmaolaj-beszállítói több mint 10 ezer hektárnyi erdőt irtottak ki többek között Indonéziában és Malajziában mindössze két év alatt, 2019 és 2020 között – írja a Guardian.

A nemzetközi környezetvédelmi NGO, a Transport and Environment (T&E, Közlekedés és Környezet) szerint ez az úgynevezett greenwashing mintapéldája, azaz egy környezetileg káros tevékenységet végző cég erőfeszítése, hogy zöldebbnek és fenntarthatóbbnak tűnjön, többnyire marketing és PR-eszközökkel.

Carlos Calvo Ambel, a szervezet egyik igazgatója szerint a zenekar a „hasznos idióta” szerepét tölti be a folyamatban. Szerinte a Neste tisztában van vele, hogy a Coldplay rajongói elszörnyednének, ha megtudnák, mennyivel járul hozzá az erdőirtáshoz a bandával együttműködő cég, és javasolja, hogy Chris Martinék mihamarabb hátráljanak ki a megállapodásból. Hozzáteszi: nem kérdés, hogy jó szándékkal akar együttműködni a Coldplay valakikkel azért, hogy csökkentsék a turnézás ökológiai lábnyomát, de a Neste visszaél ezzel.

Tény, a Coldplay valóban igyekszik fenntarthatóbban koncertezni, a jelenlegi turnéjukon például minden eladott jegy után egy fát ültetnek, a tánctér pedig elnyeli és felhasználja a rajongók ugrálásából származó kinetikus energiát. A Nestevel kapcsolatban a zenekar közleményében úgy fogalmazott: azt az ígéretet kapták, hogy a cég nem használ nyers, csak újrahasznosított anyagokat (mint például sütőolajat), és pláne nem nyúl pálmaolajhoz. Hozzáfűzték azonban: a turné beharangozásakor azt mondták, mindent megtesznek a fenntarthatóság érdekében – emellett kitartanak, de azt nem állítják, hogy minden téren sikerült is helyes döntéseket hozni.

A történetet a Neste szóvivője úgy kommentálta, hogy a cég működésében semmilyen fenntarthatósági szabálysértésnek nincs helye, és a Coldplay-jel való együttműködéshez semennyi nyers pálmaolajat nem használtak, és 2023 végére egyébként is nullára csökkentik a pálmaolaj-felhasználásukat. A pálmaolaj jelenleg a cég nyersanyagigényének 7 százalékát fedezi.

A Coldplayt azért is kritizálták, mert a BMW-vel is együttműködnek, szakértők szerint pedig a bajor autógyártó erőteljesen lobbizik például az uniós klímacélok ellen. A BMW-vel való kollaborációról a zenekar azt mondta, ők voltak az egyetlen gyártó, amely segített nekik, így a német cég 40 autóakkumulátort biztosít, amelyek a koncertek energiaszükségletét segítenek kielégíteni.

tudatos mindennapok
Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.