Kibővítették Londonban az ultraalacsony kibocsátási zónát. Ezzel már két budapestnyi területen kell a régebbi autók vezetőinek több mint 5000 forintnak megfelelő összeget fizetniük a behajtásért, az év egyetlen napja kivételével minden munka-, pihenő- és ünnepnapon. A cél, hogy tisztább maradhasson a levegő a városban.
Hétfőtől 18-szorosára bővült a londoni ultraalacsony kibocsátási zóna területe, ahol minden behajtáskor körülbelül 5400 forintnak megfelelő összeget kell fizetnie a régebbi járművel közlekedőknek – írja a Daily Mail. A zónát eredetileg 2019-ben vezették be, de egészen mostanáig csak a városközpontnak azt a részét fedte le, ahol korábban a dugódíj is érvényes volt. Mostantól viszont az északi és a déli belső elkerülő gyűrű között elhelyezkedő összes londoni városrészre érvényes lesz Tottemhamtől Dulwichig, East Hamtől Actonig, munkanapokon, hétvégeken és munkaszüneti napokon egyaránt, kivéve karácsony napját.
A díj kiszabásánál a járművek nitrogén-oxid-kibocsátását veszik alapul: dízelek esetén legalább Euro 6-osnak, benzineseknél pedig legalább Euro 4-esnek kell lenni ahhoz, hogy mentesüljön a díj alól. A jellemzően a 2015 előtt gyártott dízel, és 2006 előtt gyártott benzines autót vezetőknek viszont fizetniük kell majd. Ez a kibővített zónában élők közül a becslések szerint körülbelül 110-130 ezer, az ingázókat is hozzászámolva összesen körülbelül 300 ezer autóst érint majd. A lap szerint ezzel újabb csapást szenvedtek az autóvezetők, akik a rekordmagas üzemanyagárak miatt is panaszkodnak.
“Számomra ez a kérdés a társadalmi igazságosságról szól. Mit gondolunk, kiket sújtanak leginkább a szennyezett levegővel járó következmények? A legszegényebb londoniakat, azokat, akik a legkisebb valószínűséggel birtokolnak autót. London fekete és ázsiai kisebbségeit. Az érintett területen élők közül tízből hatnak nincs is autója” – idézték a lapban Sadiq Khan londoni polgármester szavait, aki a BBC Radio 4-nak nyilatkozott. A térségben bő két budapestnyi, összesen négymillió ember él.
A kritikusok ugyancsak a szegények érdekeit hangoztatják, amikor azzal érvelnek, hogy lennének hatékonyabb módszerek is a légszennyezés visszaszorítására, mint a zónában fizetendő drága környezetszennyezési díj, hiszen sokak nem engedhetik meg maguknak, hogy a követelményeknek megfelelő újabbra cseréljék szennyező régi járművüket.
Mások a járványhelyzet által is sújtott gazdaság érdekeire hivatkozva akarták rávenni a polgármestert, hogy halassza el a zóna kiterjesztését. Ő viszont élet-halál kérdésnek nevezte a lépést. A zóna 2019-es belvárosi bevezetése óta szerinte majdnem a felére csökkentett ott a légszennyezés.
Angliában és Skóciában hasonló behajtási díj érvényes már Birminghamben és Bathban, de Bristol, Edingburgh, Glasgow, Manchester, Newcastle, Portsmouth, Oxford és Liverpool városvezetése is ilyen intézkedéseket készít elő, és itthon is felmerült már valami hasonló:
Napi ötszáz forintos dugódíjat akar a Levegő Munkacsoport
Ez egyfajta Budapest-matrica lenne.
Aki Londonban nem fizeti meg ezt a környezetszennyezési díjat, azt akár közel 60 ezer forintnak megfelelő bírsággal is sújthatják.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Jellinek Dániel: Londonban sok a dugó és rossz a közbiztonság, szívesebben jöhet egy menedzser Budapestre
Más városok levegőjét lehet szagolgatni egy fura londoni kiállításon
Főpolgármester-helyettesek nem, parkolási reform igen - élőben a Fővárosi Közgyűlésről
Úgy fest, nincs alku – várhatóan ma sem lesz vége a főváros mulasztásos jogsértésének, sem Vitézy Dávidot, sem Kiss Ambrust nem fogják megszavazni Karácsony Gergely helyettesének a képviselők. Lezárhatják éjszakára az aluljárókat? Lesz új drogstratégia? És parkolási reform? Hamarosan kiderül.