A konténerszállító hajó hat napig blokkolta a forgalmat a tengeri átkelőn, emiatt a környéken megugrott a kén-dioxid-szennyezés. A levegőbe jutó anyagokat még az űrből is lehetett érzékelni.
Háromszázötvennél is több hajó ragadt a Szuezi-csatorna bejáratának környékén március végén, amikor az Ever Given nevű konténerszállító hajó áthaladás közben keresztbefordult, és közel egy héten át blokkolta a világ egyik legfontosabb vízi kereskedelmi útvonalát.
A helyszínen várakozásra kényszerülő hajók ez idő alatt jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe:
a megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán.
A kén-dioxid a hajók motorját működtető üzemanyag elégetésekor szabadul fel. Bár a dugó miatt március 23. és 29. között a földközi-tengeri oldalon veszteglő hajók a fő hajtómotorokat kikapcsolták, a kiegészítő tápegységek és kazánok tovább működtek a várakozó üzemmódban.
Azt, hogy megemelkedett a kén-dioxid mennyisége a levegőben, az Európai Unió Sentinel-5P műholdja is észlelte. Az Európai Űrhivatal (ESA) által felbocsátott szatelliten elhelyezett Tropomi spektrométer egy sor környezetszennyező anyag jelenlétét méri a légkörben, köztük a kén-dioxidét.
A magas kén-dioxid-koncentráció gyorsan eloszlott, miután az Ever Given kiszabadult, és a hajóforgalom újraindult.
Nem engedi útjára Egyiptom a Szuezi-csatornát eltorlaszóló Ever Givent
A csatornát felügyelő hatóság nagyjából egymilliárd dolláros kompenzációt vár a konténerhajó üzemeltetőjétől.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) jelenleg arra törekszik, hogy korlátozza az SO2-kibocsátást a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt káros hatásai miatt. Tavaly új szabályozást vezetett be, amely a hajók számára tisztább fűtőolajok használatát írja elő, azzal a céllal, hogy az éves kénkibocsátást több mint 70 százalékkal csökkentsék. Most ellenőrizni kell, hogy megfelel-e az új követelménynek az ágazat. A műholdak ebben fontos szerepet játszhatnak – emlékeztetett a BBC News cikke.
Még az évtized folyamán szigorúbb szabályozást is életbe léptethetnek a kén-dioxid-kibocsátás visszaszorítására a Földközi-tenger térségében, amely a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonala. A Szuezi-csatornán a világ kereskedelmi forgalmának 12 százaléka halad át, de más szűk hajózási útvonalakon, például a Gibraltári-szoroson és a Boszporuszon is jelentős forgalom zajlik.
Az IMO még a jelenlegi korlátozást is tovább szigorítaná, és az SO2-kibocsátást a Földközi-tenger térségében a megengedett mennyiség ötödére korlátozná. A hajózási ágazat azt vállalta, hogy 2050-re a 2008-as szinthez képest 50 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.
A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri és tüdőbetegségek kialakulásához. Ha ez a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Még a Google keresője is megünnepelte a megrekedt teherhajó kiszabadulását
Kiszabadult a Szuezi-csatornában rekedt teherhajó – videó
„Az egész testemet öt dollárért árulta az Onlyfans, kevesebbért, mint egy gyorséttermi menü"
Az erotikus tartalmat szolgáltató közösségi oldal azzal az ígérettel csábított magához csaknem 240 millió felhasználót, hogy egy biztonságos közösségépítő környezetet – és nem utolsó sorban megélhetést – kínál. A csillogó felszín mögött azonban ez az ígéret sokszor semmit sem ér.