Bár folyamatosan nő a megújulók része a világ energiamixében, a kibocsátás továbbra sem csökken.
A világjárvány miatti korlátozások és a megújuló energiahordozók térhódításának dacára is nagyobb volt az energiaszektor kibocsátása tavaly, mint 2015-ben, a párizsi klímaegyezmény aláírásakor – olvasható az energiát vizsgáló Ember agytröszt 2020-as évre vonatkozó elemzésében.
A jelentés legfőbb megállapításai:
- 0,1 százalékkal esett vissza a villamosenergia-igény a pandémia miatt, ez az első csökkenés 2009 óta,
- a nap és a szélenergia folyamatosan, 15 százalékkal nőtt, mára a globális energiaszükséglet közel 10 százalékát adja,
- ugyanennek következtében 4 százalékkal csökkent a szénfelhasználás,
- Kína az egyetlen G20 ország, ahol viszont 2 százalékkal nőtt tavaly is az elhasznált szén mennyisége,
- 2015-höz képest 2 százalékkal nagyobb az energiaszektor globális kibocsátása, továbbá
- azóta 0,8 százalékkal csökkent a szén-, azonban 11 százalékkal nőtt a földgáz részesedése az energiamixben.
A magyar energiamixben tavaly a nemzetközi trendekkel ellentétben – bár eleve alacsony bázisról, az ország teljes villamosenergiafogyasztásában 2,23-ról 1,94 százalékra – 13 százalékkal csökkent a szélenergia. Ugyanakkor a globális átlagot meghaladóan, 18,1 százalékkal nőtt a napenergia részesedése, a vízenergiáé pedig 12,1 százalékkal.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
ifj. Chikán Attila: Az alternatív energia válság- és jövőálló
Fordulópont: 2020-ban már több energiát nyertünk megújulókból az EU-ban, mint fosszilis energiahordozókból
zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal
Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.