Mark Zuckerbergnek, a Facebook közösségi oldal alapítójának és vezérigazgatójának az amerikai képviselőház kereskedelmi bizottsága előtt kell tanúvallomást tennie a cég adatkezelési gyakorlatáról. Az április 11-ére időzített meghallgatást amiatt tartják meg, mert a Cambridge Analytica nevű céget azzal vádolják, hogy a Facebook-felhasználók adatainak felhasználásával befolyásolni akarta a választási eredményeket. Az ügy minden netező számára tanulságos.
A Cambridge Analytica mintegy ötven millió Facebook-felhasználó adatait gyűjtötte össze, s a kereskedelmi bizottság elnöke, Greg Walden szerint a meghallgatás jó alkalom lesz arra, hogy fény derüljön arra, miként használják a vállalatok a személyes adatokat, s hogy a fogyasztók jobban megértsék, mi történhet az online-térben személyes adataikkal. A vádak szerint a Cambridge Analytica több választást is befolyásolni akart, s helyzetet bonyolítja, hogy a céget Donald Trump elnöki kampányában is foglalkoztatták. A céget Trump egyik támogatója, a milliárdos vagyont összegyűjtött Robert Mercer is finanszírozta, s a vállalat jól használható adatbázist hozott létre a vásárlói információk és közösségi médiát használók személyes adatainak együttes kezelésével.
A Cambridge Analytica hivatalosan a kevesebb, mint 200 ezer ember által letöltött, „This is Your Digital Life” nevű személyiség teszt applikációval gyűjtött adatokat az emberekről, ám közvetve hozzáfértek a tesztet kitöltő emberek és azok ismerőseinek Facebook-adataihoz is.
A botrány hatására a Facebook már közzétette a felhasználási és adatkezelési szabályok új változatát, a cég szerint az új szöveg jobban érthető a felhasználók számára. ”Nem adjuk el senkinek a személyes információkat, s a jövőben sem fogjuk ezt tenni’ – áll most a szövegben, amelynek végleges változatát egyhetes konzultáció után fogadják el. A Facebookot világszerte mintegy kétmilliárd ember használja.
Zuckerberget a brit parlament alsóháza is szerette volna meghallgatni, az amerikai üzletember viszont nemet mondott a megkeresésre.