2015. május. 18. 09:39 MTI Utolsó frissítés: 2015. május. 18. 10:30 Világ

Provokációval vádolja az USA a Kedves Vezető fiát

Nukleáris provokációval vádolta Észak-Koreát hétfőn John Kerry, az Egyesült Államok külügyminisztere dél-koreai látogatásán.

"Soha nem volt szorosabb" a szövetség Washington és Szöul között az Észak-Korea jelentette veszélyek ellen – közölte John Kerry, aki vasárnap érkezett két napra Szöulba. Szerinte Észak-Korea sorozatosan megszegi ígéreteit, nukleáris tevékenységével és rakétafejlesztésével provokál és fenyeget. 

A kommunista, dinasztikus diktatúra 2006-ban hajtotta végre első föld alatti kísérleti atomrobbantását. Becslések szerint azóta legalább tíz atomtöltetet vagy -bombát készített, annak ellenére, hogy – főként nukleáris fegyverkezési magatartása miatt – igen szigorú nemzetközi szankciók sújtják.

Legutóbb 2013-ban robbantott atomtöltetet, az volt a harmadik ilyen teszt. Amerikai szakértők szerint röpke öt éven belül Észak-Koreának 20, de akár 100 atombombája is lehet. Fejleszti atomarzenáljának hordozóeszközeit is: tengeralattjáróról is indítható, ballisztikus rakétákkal kísérletezik – nem mindig eredményesen.

Kerry mindezek ellenére reméli, hogy sikerül Észak-Koreát jobb belátásra bírni, ha eredményesen fejeződnek be a tárgyalások Iránnal. A tervezett megállapodás szerint Teherán korlátozza és nemzetközileg ellenőrizhetővé teszi atomprogramját nemzetközi szankciók feloldásáért cserében. 

"Ez megmutathatná Észak-Koreának, hogy az atomfegyverkezés feladása hasznára válhat nemzetgazdaságának és véget érhetne elszigeteltsége a világtól" – mondta az amerikai külügyminiszter. 

Az Egyesült Államok idén januárban csendben javasolta Phenjannak, hogy újítsák fel az atomfegyverkezést korlátozó tárgyalásokat, amelyek már három éve szünetelnek, ám nem sikerült megállapodni még csak a tárgyalások helyszínében sem.

Hirdetés
Címkék
hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.