Egyelőre keveset tudni a 28 éves Andreas Günther Lubitzról, a kedden lezuhant Germanwings-járat másodpilótájáról, aki a francia ügyészség szerint szándékosan csapódhatott a földnek a géppel. A férfi szerepelt az amerikai FAA szövetségi repülési hatóság tanúsított pilótáinak listáján, felesége, gyermekei nem voltak, 14-15 éves korában kezdett el repülni, eleinte sárkányrepülősként.
Alig tudni valamit arról a 28 éves német másodpilótáról, aki a balesetet vizsgáló marseille-i ügyész szerint szándékosan zuhanhatott le kedden a Germanwings 150 utast szállító Barcelona-Düsseldorf járatával.
Andreas Günther Lubitz az ügyész szerint egyedül irányította a repülőt a katasztrófa bekövetkeztekor, ő volt az, aki a gép végzetes süllyedését előidézte. Bár egy szót sem szólt ezalatt, de végig normálisan lélegzett, nem vesztette el eszméletet - mondta Brice Robin a pilótafülkében hallható hangokat is rögzítő fekete doboz felvételeire hivatkozva.
A felvételek tanúsága szerint a kapitány távozott a pilótafülkéből, vélhetően a mellékhelyiségbe. Amikor megpróbált visszatérni, a másodpilóta szándékosan nem nyitotta ki az ajtót. A becsapódás előtti percekben dörömbölés hallatszott a pilótafülke ajtaján és a süllyedést jelző riasztók is megszólaltak, de a másodpilóta egy szót sem szólt. Az utasok a felvételek szerint csak röviddel a becsapódás előtt kezdtek el sikoltozni.
Andreas Lubitznak nem voltak ismert terrorista kapcsolatai, nincs ok terrorcselekményre gyanakodni a marseille-i ügyész szerint. A férfi a Frankfurt melletti Montabaurban lakott a szüleivel, bár Düsseldorfban is volt lakása. A szülők házánál csütörtökön újságírók és rendőrök is megjelentek a Le Figaro szerint.
Lubitz a Montabaur melletti LSC Westerwald repülőklub tagja volt és mindössze 630 órányi repülésen volt túl a tragédia előtt. Tizennégy vagy tizenöt éves korában csatlakozott a klubhoz, ahol kezdetben sárkányrepülőzött. A középiskola elvégzése után kapott munkát a Lufthansánál, a Germanwings anyacégénél, kezdetben utaskísérőként dolgozott, később pilótának képezték ki.
"Andreas fiatal korában csatlakozott a klub tagságához, mert valóra akarta váltani a repülésről szóló álmait" - írta honlapján korábban a repülőklub, amelynek honlapja a francia ügyész bejelentése után átmenetileg elérhetetlenné vált. Hozzátették, a férfinek sikerült tanuló sárkányrepülősből egy Airbus A320-as pilótájává válnia. "Sikerült valóra váltania az álmait, azokat az álmokat, amelyekért az életével fizetett" - írták.
A klub egyik tagja, Peter Rücker szerint Andreas Lubitznak nem volt felesége és gyermekei sem. Rücker az AP-nek azt mondta, Lubitz boldognak tűnt a Germanwingsnél és úgy tűnt, minden rendben van vele. A meg nem erősített hírek szerint Andreas Lubitz szülei is Marseille-be siettek a tragédia után a többi áldozat rokonaihoz hasonlóan, de a híresztelések szerint a francia ügyész fiukat érintő bejelentése után máris elhagyták a várost.
Brice Robin ügyész szerint nem tudni, milyen vallású volt a másodpilóta és hozzátette, a tragédiával kapcsolatban az öngyilkosság szót sem használná, mert ahogy fogalmazott, "ha 149 ember van veled, ezt nem nevezném öngyilkosságnak".
Thomas Winkelmann, a Germanwings vezérigazgatója szerint Lubitz eddigi munkájában nem volt semmi, ami aggodalomra adott volna okot. A Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett a Germanwings Airbus A320-asát az Alpoknak vezető pilóta tettének motivációja.
Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke szerint továbbra is megbíznak a pilótaképzési és kiválasztási programjukban, amelyen a fiatal pilóta is átesett és minden vizsgát teljesített. Hozzátette, hogy a kiválasztás során nem csak a fizikai és kognitív képességeit, de pszichológiai állapotát is vizsgálják a jelentkezőknek.
Lubitz szerepelt az amerikai Federal Aviation Administration (FAA) szövetségi repülési hatóság tanúsított pilótáinak listáján is egy 2013-as beszámoló szerint. Az Aviation Business Gazette akkori beszámolója szerint a FAA-adatbázisba való felvétel elismerést jelent, Lubitz pedig pozitív példát mutatott.