Világ hvg.hu 2015. március. 26. 14:12

Amit a német gépet földnek vezető másodpilótáról tudni lehet

Egyelőre keveset tudni a 28 éves Andreas Günther Lubitzról, a kedden lezuhant Germanwings-járat másodpilótájáról, aki a francia ügyészség szerint szándékosan csapódhatott a földnek a géppel. A férfi szerepelt az amerikai FAA szövetségi repülési hatóság tanúsított pilótáinak listáján, felesége, gyermekei nem voltak, 14-15 éves korában kezdett el repülni, eleinte sárkányrepülősként.

Alig tudni valamit arról a 28 éves német másodpilótáról, aki a balesetet vizsgáló marseille-i ügyész szerint szándékosan zuhanhatott le kedden a Germanwings 150 utast szállító Barcelona-Düsseldorf járatával.

Twitter

Andreas Günther Lubitz az ügyész szerint egyedül irányította a repülőt a katasztrófa bekövetkeztekor, ő volt az, aki a gép végzetes süllyedését előidézte. Bár egy szót sem szólt ezalatt, de végig normálisan lélegzett, nem vesztette el eszméletet - mondta Brice Robin a pilótafülkében hallható hangokat is rögzítő fekete doboz felvételeire hivatkozva.

A felvételek tanúsága szerint a kapitány távozott a pilótafülkéből, vélhetően a mellékhelyiségbe. Amikor megpróbált visszatérni, a másodpilóta szándékosan nem nyitotta ki az ajtót. A becsapódás előtti percekben dörömbölés hallatszott a pilótafülke ajtaján és a süllyedést jelző riasztók is megszólaltak, de a másodpilóta egy szót sem szólt. Az utasok a felvételek szerint csak röviddel a becsapódás előtt kezdtek el sikoltozni.

Andreas Lubitznak nem voltak ismert terrorista kapcsolatai, nincs ok terrorcselekményre gyanakodni a marseille-i ügyész szerint. A férfi a Frankfurt melletti Montabaurban lakott a szüleivel, bár Düsseldorfban is volt lakása. A szülők házánál csütörtökön újságírók és rendőrök is megjelentek a Le Figaro szerint.

Ebben a házban volt lakása Lubitznak Düsseldorfban
MTI / AP / Martin Meissner

Lubitz a Montabaur melletti LSC Westerwald repülőklub tagja volt és mindössze 630 órányi repülésen volt túl a tragédia előtt. Tizennégy vagy tizenöt éves korában csatlakozott a klubhoz, ahol kezdetben sárkányrepülőzött. A középiskola elvégzése után kapott munkát a Lufthansánál, a Germanwings anyacégénél, kezdetben utaskísérőként dolgozott, később pilótának képezték ki.

www.lsc-ww.de

"Andreas fiatal korában csatlakozott a klub tagságához, mert valóra akarta váltani a repülésről szóló álmait" - írta honlapján korábban a repülőklub, amelynek honlapja a francia ügyész bejelentése után átmenetileg elérhetetlenné vált. Hozzátették, a férfinek sikerült tanuló sárkányrepülősből egy Airbus A320-as pilótájává válnia. "Sikerült valóra váltania az álmait, azokat az álmokat, amelyekért az életével fizetett" - írták.

A klub egyik tagja, Peter Rücker szerint Andreas Lubitznak nem volt felesége és gyermekei sem. Rücker az AP-nek azt mondta, Lubitz boldognak tűnt a Germanwingsnél és úgy tűnt, minden rendben van vele. A meg nem erősített hírek szerint Andreas Lubitz szülei is Marseille-be siettek a tragédia után a többi áldozat rokonaihoz hasonlóan, de a híresztelések szerint a francia ügyész fiukat érintő bejelentése után máris elhagyták a várost.

Brice Robin ügyész szerint nem tudni, milyen vallású volt a másodpilóta és hozzátette, a tragédiával kapcsolatban az öngyilkosság szót sem használná, mert ahogy fogalmazott, "ha 149 ember van veled, ezt nem nevezném öngyilkosságnak".

Thomas Winkelmann, a Germanwings vezérigazgatója szerint Lubitz eddigi munkájában nem volt semmi, ami aggodalomra adott volna okot. A Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett a Germanwings Airbus A320-asát az Alpoknak vezető pilóta tettének motivációja.

Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke szerint továbbra is megbíznak a pilótaképzési és kiválasztási programjukban, amelyen a fiatal pilóta is átesett és minden vizsgát teljesített. Hozzátette, hogy a kiválasztás során nem csak a fizikai és kognitív képességeit, de pszichológiai állapotát is vizsgálják a jelentkezőknek.

Lubitz szerepelt az amerikai Federal Aviation Administration (FAA) szövetségi repülési hatóság tanúsított pilótáinak listáján is egy 2013-as beszámoló szerint. Az Aviation Business Gazette akkori beszámolója szerint a FAA-adatbázisba való felvétel elismerést jelent, Lubitz pedig pozitív példát mutatott.

Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.