2015. március. 24. 06:14 MTI Utolsó frissítés: 2015. március. 24. 08:22 Világ

Kim Dzsong Unék követelnek és nem hajlandóak bocsánatot kérni

Észak-Korea a Cshonan dél-koreai korvett elsüllyedése miatt öt éve bevezetett szankciók azonnali feloldására szólította fel kedden Szöult, és leszögezte, hogy továbbra sem hajlandó bocsánatot kérni a 46 tengerész halálát okozó tragédia miatt, mert semmi köze nincs hozzá.

A nagyhatalmú észak-koreai nemzeti védelmi bizottság által közzétett közlemény szerint Phenjan szükségesnek tartja azonnal újrakezdeni a nyomozást a hadihajó elsüllyedésének okainak tisztázására. A testület azt javasolja Dél-Koreának, hogy adja át az összegyűjtött bizonyítékokat, amelyekből állítólag arra lehet következtetni, hogy Észak-Koreának köze volt az incidenshez.

A közlemény leszögezi, hogy Észak-Korea "nem hajlandó bocsánatot kérni vagy sajnálkozni az incidens miatt, amelyhez nincs semmi köze". Amennyiben Szöul továbbra is ragaszkodik a szankciók fenntartásához mondvacsinált indokkal, akkor a jelenlegi szöuli vezetés a koreai nép "árulójának fog minősülni" – olvasható az állásfoglalásban.

Szöul elutasította a phenjani állásfoglalást, és felszólította Észak-Koreát, hogy ne ferdítse el a tényeket. Az észak-koreai országegyesítési minisztérium egyik illetékese a kormány hivatalos álláspontját tolmácsolva leszögezte, a nemzetközi vizsgálat egyértelműen megállapította, hogy a hadihajót Észak-Korea süllyesztette el.

Öt évvel ezelőtt, 2010. március 26-án egy robbanás következtében kettétört és elsüllyedt a dél-koreai hadiflotta Cshonan nevű korvettje, 46 tengerész veszett a tengerbe. Halálukért Szöul Észak-Koreát tette felelőssé, azt állítva, hogy a Cshonan katasztrófáját egy északi torpedótámadás okozta. Az incidens tovább mélyítette a jogilag még mindig hadban álló két Korea közötti ellentéteket.

Az incidens után két hónappal, 2010. május 24-én Szöul büntetőintézkedéseket vezetett be Észak-Korea ellen, és a szankciók gyakorlatilag véget vetettek a Korea-közi kapcsolatoknak és a közös programoknak.

Hirdetés
hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.