Világ hvg.hu 2015. január. 29. 13:34

Számítógépes hiba miatt zuhanhatott le az Air Asia gépe?

A tragédia előtti napokban az A320 típusú gépen a karbantartó személyzet sorozatos hibákat észlelt a gép számítógépes rendszereiben.

Az Air Asia tavaly december végén a Jáva-tengerbe csapódott gépénél a tragédiát megelőző hetekben, hónapokban többször is rendellenességet észlelt a földi személyzet a repülőgép számítógépes rendszereiben – számolt be a kínai South China Morning Post az indonéziai Tempo magzin híre alapján.

A kérdéses elektronikus rendszer, a repülőgép irányításáért volt felelős. A beépített számítógépből kettő volt a fedélzeten arra az esetre, ha az egyik felmondaná a szolgálatot.

Az Airbus repülőgépek sajátossága, hogy az automatika úgy „finomítja” a pilóták mozdulatait, hogy a repülés közben az utasszállítót ért terhelés mindig a tervezésnél megszabott biztonságos keretek között maradjon. Azonban ha a kétszeresen biztosított rendszer mégiscsak felmondja a szolgálatot, akkor az automatizált korrekció is elvész.

Ez részben magyarázattal szolgálhat arra, hogy miként emelkedhetett a gép az elfogadotthoz képest olyan szokatlanul meredeken, valamint hogy az automatika miért nem akadályozta meg a gép átesését. (Azaz hogy a meredek repülési szög, vagy az alacsony sebesség miatt megszűnjön a szárnyakon a gép levegőben maradásához szükséges felhajtóerő.)

Eközben a CNN arról számolt be, hogy a tragédiát illetően, hogy az utasszállítót a baleset idején nem a kapitány, hanem a másodpilóta vezette. A repülőjáratokon ez bevett szokás: a kapitány, valamint a másodpilóta általában felváltva irányítják a repülőgépet. A repülőt vezető 46 évet élt indonéziai kapitány, az utolsó útjáig 6100 órát repült a típussal, valamint több mint 20 ezer repült órája gyűlt össze előtte, mivel 13 évet repült egy indonéz légitársasággal, előtte pedig vadászpilótaként szolgált az indonéz légierőnél. A francia másodpilóta ezzel szemben még mindössze 2275 órát repült csak a típussal.

A tragédia vizsgálata még mindig tart, a szakértők egyelőre nem állapították meg a tragédia pontos okát, viszont a terrortámadás lehetőségét, -a fekete dobozok hangfelvételei alapján-, kizárták.

Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.