Líbia után újra Franciaország újabb háborúba kezdett Afrikában. Érdekeinek védelme mellett a hadjárat lehetőség a franciáknak nemzetközi szerepük és katonai potenciáljuk fényezésére. Íme a Maliban bevetett francia arzenál legnagyobb vasai.
Rafale
Franciaország legújabb, és minden bizonnyal utolsó önállóan kifejlesztett vadászgépe 2001 óta áll szolgálatban. A Rafale a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetéről részt vett az afganisztáni hadjáratban, de ott nem sok dolga akadt. Líbiában azonban már megmutatkoztak a gép képességei, a de Gaulle repülői alaposan kivették a részüket a kadhafista csapatok szétveréséből.
A Rafale-t eddig csak Franciaország állította rendszerbe. Megpróbálták eladni Indiától kezdve Svájcon át az arab olajállamokig mindenkinek, de egyelőre senki sem vásárolt belőle. Ennek elsősorban a teljesítményéhez mérten rendkívül magas ára az oka.
Mirage 2000D
Franciaország hat ilyen vadászbombázót állomásoztat Csádban. A repülőgépet eredetileg nukleáris csapásra tervezték – ez a változat a Mirage 200N –, és ebből alakították ki a hagyományos fegyverzettel felszerelt D variánst. A gép több mint hat tonna fegyvert hordozhat, a választék pedig elég széles: precíziós rakéták és bombák, irányítatlan bombák a 227 kilóstól az egytonnásig, valamint nem irányított rakéták. A Mirage 2000 – az új áruval, a Rafale-lal ellentétben – sikeres exportcikk lett, vásárolt belőle többek között Görögország, India és Peru is, de a D változatot a franciák maguknak tartották meg.
Mirage F1 CR
A Mirage F1 igazi veterán, 1966-ban repült először. Vadászgépként már nem osztanak neki lapot, a CR változatok felderítésre specializált gépek. A hangsebesség kétszeresét meghaladó tempójuk jelentős védettséget biztosít a légi fényképezéshez, bár felderítőberendezéseik nem a legújabb technológiát képviselik. Az öreg F1-esekből két darab állomásozik Csádban. Teljesítményük valószínűleg nem elegendő, mivel felmerült, hogy az Egyesült Államok drónokkal segítené a műveletet.
Mivel csádi állomáshelyük is több mint 2000 kilométerre van a célpontoktól, a francia gépek légi utántöltésre szorulnak. Ehhez két vagy három C-135-ös tankergép áll rendelkezésükre.
Gazelle helikopter
A Gazelle eredetileg könnyű felderítő és szállító helikopternek készült, de később megjelentek felfegyverzett változatai is. Az egyhajtóműves, olcsón üzemeltethető, egyszerű gép nagy népszerűségnek örvend világszerte, frontfeladatokra azonban csak korlátozottan alkalmas. Ennek oka részben a páncélvédettség hiánya, valamint az, hogy az igazi harci helikopterekhez képest sokkal veszélyesebbek rá az infravörös kézi páncéltörő rakéták. A Gazelle ettől függetlenül sikeresen veheti fel a harcot HOT páncéltörő rakétáival akár tankok ellen, 20 mm-es gépágyúval felszerelve pedig a páncélozatlan célok és élőerő pusztításában jeleskedhet.
Egy Gazelle és pilótája volt a mali intervenció első áldozata is: a kézifegyverek tüzétől megsérült pilóta belehalt sebeibe, és bár az operátor haza tudta vezetni a gépet, az már javíthatatlanul károsodott.
Eurocopter Tiger/Tigre
A Tiger Európa válasza az AH-64 Apache-ra: kicsit gyengébb, sokkal drágább, de a miénk. A Gazelle-nél sokkal ütésállóbb, páncélozott, jelentős tűzerővel rendelkező harci helikoptereket nyilván a könnyűhelikopterek veszteségére válaszul vezényelték Maliba. A francia hadseregben 2003 óta áll szolgálatban. A Tigerek megjelenése rossz hír az iszlamista lázadóknak, beépített gépágyújuk és rakétáik jelentős veszélyt jelentenek a dzsipekkel, pickupokkal és gyalog közlekedő felkelőkre. Franciául a neve természetesen Tigre, Tigernek a németek nevezik.
AMX 10 RC
A 15 tonnás páncélozott járművet Maliban az idegenlégió használja, de rendszeresítette Marokkó és Katar is. A lánctalpas harckocsiknál könnyebb, gyorsabb, és gazdaságosabban üzemeltethető, ugyanakkor 105 milliméteres lövegével komoly tűzerőt képvisel. A súly csökkentéséhez hozzájárul az is, hogy tornya alumíniumból készül. Sivatagi harcban előnyére válik mozgékonysága, viszont a modern tankokhoz képest akár egyszerűbb kézi páncéltörő fegyverekkel is jó eséllyel megsemmisíthető.