Több száz légi járatot kellett törölni kedden Nagy-Britannia északi részén és Észak-Írországban a minap kitört izlandi Grimsvötn tűzhányó hamufelhője miatt, brit kormányilletékesek szerint azonban a fennakadás ezúttal messze nem lesz olyan mértékű, mint a tavalyi izlandi vulkánkitörés idején.
Az európai légi irányítási központ (Eurocontrol) adatai szerint kedd délig összesen 252 járat nem indult el a magas légkörben koncentrálódó vulkáni hamu miatt; a járattörlések zöme brit repülőtereket érintett. A szervezet szerint a törölt járatok teljes száma elérheti az ötszázat. A brit országos légi irányítási szolgálat (NATS) közölte, hogy a hamufelhő a nap folyamán várhatóan Londonderry, Glasgow, Edinburgh, Prestwick, Durham-Tees Valley, Newcastle és Carlisle repülőtereit érinti.
A British Airways, a legnagyobb brit légitársaság már hétfőn késő este bejelentette, hogy helyi idő szerint kedden 14 óráig összes skóciai járatát törölte. A nagy európai légitársaságok közül a holland KLM közölte, hogy felfüggeszti három skóciai nagyvárosba, Aberdeenbe, Glasgow-ba és Edinburghba közlekedő járatait, sőt az északkelet-angliai Newcastle-ba sem indít egyelőre repülőgépeket.
Fél napra törölte glasgow-i járatait a legnagyobb brit "fapados" légitársaság, az easyJet, és leállította összes skóciai járatát kedden két helyi forgalmú cég, a Loganair és az Eastern Airways is.A BBC értesülése szerint a Barcelona futballcsapata fontolóra vette, hogy az eredetileg tervezett csütörtök helyett előbb elutazik Londonba, a Wembley stadionban szombaton este esedékes Bajnokok Ligája-döntőre, amelyet a katalán csapat a Manchester Uniteddel vív.
A lett miniszterelnök viszont lemondta tervezett nagy-britanniai és írországi munkalátogatását, amely szerdán kezdődött volna. A rigai kormány a vulkáni hamufelhővel, illetve a légi forgalomban okozott bizonytalansággal indokolta a lépést.
Az ír Ryanair, a legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaság - amely hatalmas forgalmat bonyolít le brit repülőtereken - ugyanakkor kedden megkérdőjelezte a járattörlések értelmét. Michael O'Leary, a cég vezérigazgatója a BBC-nek elmondta: a légitársaság egyik repülőgépe Glasgow-ból kedden másfél órás próbarepülést végzett a skót légtér azon övezeteiben, amelyekben a brit meteorológia szerint a legnagyobb vulkáni hamukoncentráció várható. A 41 ezer láb - csaknem 13 kilométer - magasságban végrehajtott repülés után a társaság mérnökei "nyomát sem lelték" hamurészecskéknek a gép hajtóműveiben.
Philip Hammond brit közlekedési miniszter kedden a BBC-nek nyilatkozva hangsúlyozta: nincs hivatalos légtérhasználati korlátozás, a légitársaságok döntésén múlik, hogy repülnek-e az érintett légtérben. Hammond hangsúlyozta, hogy a hivatalos biztonsági határérték, amely felett nem lehet repülni, négyezer mikrogramm hamurészecske köbméterenként; ez hússzorosa annak a határértéknek, amely a tavalyi izlandi vulkánkitörésig volt érvényben.
Hammond szerint a határérték emelése - amelyet a tavalyi tapasztalatok tettek lehetővé - azt jelenti, hogy a hamufelhő ezúttal sokkal kisebb hatást gyakorol a brit polgári repülésre, mint tavaly. A legutóbbi alkalommal ugyanis már 200 mikrogramm/köbméter érték felett elrendelték a légtérzárlatot. A miniszter közölte: a brit kormány egyáltalán nem számol olyan mértékű felfordulással, mint amilyen a tavalyi izlandi vulkánkitörést kísérte, és semmiképpen sem lesz az egész légtérre kiterjedő zárlat.Tavaly hozzávetőleg 100 ezer járatot töröltek Európában a többnapos légtérzár miatt; az intézkedés tízmillió utast érintett, és súlyos veszteségeket okozott a légitársaságoknak.