A hét kérdése: divat ma feketének lenni Amerikában?
Az, hogy fekete bőrű politikus lett az Egyesült Államok elnöke, elragadtatást keltett a faji egyenjogúságért küzdők soraiban, de a médiában, a divatban vagy a hirdetésekben semmiféle változás nem történt, továbbra is a főleg a fehérek játszanak meghatározó szerepet ezeken a területeken.
2008 júliusában, néhány hónappal az elnökválasztás előtt a Vogue havilap olasz változata olyan számot adott ki, amely azóta fogalommá vált: csak fekete bőrű modellek szerepeltek benne. Ekkor született a Black is The New Black kifejezés, amely azt fejezi ki, hogy "a fekete az új divatszín". "Ám még e Vogue-szám hirdetéseiben is minden modell fehér maradt: a hirdetők részéről semmi sem változott, ők a vevők figyelmét akarják felkelteni és feltételezik, hogy azok fehérek" - hangsúlyozza Jamie Amber, egy New York-i hirdetési ügynökség kreatív igazgatója.
"Noha a hirdetési iparban dolgozók 90 százaléka kétségkívül Obamára szavazott és amikor hirdetést készítünk, multikulturálisnak tekintjük magunkat, a feketék többsége sofőr és nem művészeti igazgató" - fűzi hozzá. Ügynökségének mintegy 60 alkalmazottja közül 4-5 afroamerikai akad, 2009-ben két továbbit is felvettek, viszont két másik kilépett.
A legutóbbi New York-i divathéten, szeptemberben csak egyetlen, afrikai divattervezőkből álló csoport vitt "fekete" jellegzetességet kollekcióiba, és a fekete bőrű modellek száma ugyanolyan elenyésző volt, mint máskor - pedig olyan közegről volt szó, amely már a 70-es évek óta az "afro" szépséget hirdeti.
Obama megválasztása változást hozhat? © AP |
Az Ebony, az Egyesült Államok legrégibb, 1945-ben alapított fekete magazinja, amely másfél millió példányban jelenik meg, minden decemberben közli a 150 legbefolyásosabb fekete bőrű személyiség listáját. Harriette Cole főszerkesztőnő nem kívánja előre elárulni, mi változik az előző évekhez képest az idei listán, amely eddig főként sportolók, színészek és híres énekesek nevét tartalmazta - bár megtalálható volt rajta a demokrata párti Donna Brazile politológus vagy több médiaszemélyiség is, mint amilyen például Oprah Winfrey.
"Nem hiszem, hogy másként néznének rám, amióta az ország elnöke fekete bőrű" - vélekedik Douglas Davis 33 éves reklámgrafikus. "Mindig a művészeti kiválóságra törekedtem, mindig saját tehetségemnek köszönhettem sikereimet és sohasem gondoltam, hogy bőrszínem hátrányt jelentene. Úgy gondolom, Obama azt a meggyőződést tette általánossá, hogy az embert a teljesítményétől függően elismerhetik a legkiválóbbnak is, akármilyen színű a bőre."