2009. december. 20. 10:29 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. december. 20. 10:15 Világ

Töröltek minden Eurostar-járatot, a mentesítő vonat is elromlott

Teljesen leállították vasárnap a Nagy-Britanniát Franciaországgal és Belgiummal összekötő Eurostar szuperexpresszek közlekedését, miután előző éjjel ezrek rekedtek az időjárás miatt elromlott vonatokon a Csatorna-alagútban, és szombat este a Párizsban rekedt utasokért küldött mentesítő vonat is elromlott.

Az óránként 300 kilométeres sebességgel közlekedő, futurisztikus formatervezésű vonatok közül egyszerre öt rekedt szombatra virradó éjjel az angol partok felé vezető Csatorna-alagútban, több mint kétezer utassal. A vonatok Párizsból és Brüsszelből tartottak London felé, amikor egymás után elromlottak.

A problémát az időjárás okozta, Franciaországban ugyanis - Nagy-Britanniához hasonlóan - szokatlanul fagyos az idő, ám az alagútban meleg és párás a levegő. A rendkívül bonyolult szerkezetű villamos mozdonyok elektronikus szabályozó rendszerei a hirtelen hőmérsékletkülönbség és a kicsapódó nedvesség miatt felmondták szolgálatot, és a vonatokat a biztonsági berendezések leállították. Az utasok zöme 12-16 órát töltött a mélyben. A szerelvényeken rövid idő alatt elfogyott a víz és az élelmiszer, a légkondicionálás leállt, és több utasra pánikroham tört rá a bezártság és a levegőtlenség miatt.

Szombat estig semmilyen érdemi magyarázat nem hangzott el arra, hogy az evakuálás miért tartott több mint fél napig. A Eurostar expresszeket üzemeltető vállalat vezérigazgatója, Richard Brown a cég nevében hivatalosan elnézést kért az alagútban rekedt ezrektől, és közölte: mindenki visszakapja a menetjegyek árát, ezenkívül minden érintett utas 150 font (45 ezer forint) kártérítést, és két hónapon belül felhasználható ingyenjegyet kap.

A Eurostar szombaton "nagyon korlátozott" számú járatot indított; ez összesen két mentesítő vonatot jelentett. Az egyik Londonból Párizsba, a másik Párizsból Londonba indult szombaton késő este. Ez utóbbi is azonban elromlott, nem sokkal azután, hogy az angliai oldalon kiért az alagútból. A szerelvényen utazó 750 személyt egy másik vonatra szállították át; utazásuk a megszokott két és fél óta helyett hat órán át tartott. Ezek után a Eurostar közölte, hogy vasárnapra minden menetrendszerű járatot törölt.

Az érintett utasok száma alapján a hétvégi sorozatos vonatelromlás volt a legsúlyosabb incidens a másfél évtizede üzembe helyezett alagútrendszer eddigi történetében. Az alagútban a korábbi években kétszer is előfordult, hogy kamionok gyulladtak ki a teherautó-szállító vonatokon, és a sofőröket ki kellett menteni, de a személyszállító Eurostar vonatok még soha nem rekedtek a mélyben ilyen hosszú időre.

Az 1994-ben átadott Csatorna-alagútban háromféle vonat közlekedik. A Eurostarok csak utasokat szállítanak, a két part között ingázó, Le Shuttle nevű szerelvényeken pedig személyautók és buszok kelhetnek át. Emellett külön, csak teherautók szállítására kialakított szerelvények is közlekednek az angliai és a francia partok között. 

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.