Fapados román hadsereg, cirkusz a korszerűsítés körül
A román honvédelmen belül a legsúlyosabb és legégetőbb helyzet a légierőnél van, ugyanis a jelenleg is repülő 100 MIG 2010-től már nem szállhatnak fel, magyarán az ország égi őrjárat nélkül maradhat.
A jelek szerint idén is folytatódik a hadsereg alulfinanszírozása, a korszerűsítések halogatása, miután a várhatóan még ma megszavazandó 2009-es költségvetésben a védelmi tárca a GDP-nek mindössze 1,3 százalékát kapja, miközben a 2004-es NATO-csatlakozáskor az ország vállalta, hogy minden évben a GDP 2,38 százalékát fordítja fejlesztésekre, a meglévő eszközök cseréjére. Az egyedüli dolog, amit betartottak, hogy a hadsereg létszámát az 1989 decemberében még 350 ezer főről 2008-ig 90 ezerre csökkentette és megszüntették a kötelező sorkatonai szolgálatot.
Az elmúlt négy év gazdasági fejlődéséből azonban a hadügy szinte semmit sem profitált, minden fegyvernem korszerűsítése késik, vagy el sem kezdődött. A tárcán belüli viszályokat, érdekkülönbségeket jelzi, hogy a Saptamana Financiara információi szerint 2006-2008 között egy milliárd eurónak megfelelő lejt adtak vissza a pénzügyminisztériumnak, mert képtelenek voltak elkölteni a szükséges új haditechnikára.
Szakemberek szerint a legsúlyosabb és legégetőbb helyzet a légierőnél van, ugyanis a jelenleg is repülő 100 MIG 2010-től már nem szállhatnak fel, magyarán az ország égi őrjárat nélkül maradhat. A gépcserére kiírandó közbeszerzési tendert politikai nyomásra évek óta halogatják, képtelenek eldönteni, hogy a szovjet vadászgépek helyébe Eurofighter, Gripen vagy F16-os repülőket vegyenek, magyarán Európát vagy az Egyesült Államokat részesítsék előnyben.
Radu Tudor katonai elemző a lapban úgy véli, a jelenlegi gazdasági helyzetben a román állam a korábbi, új gépekre szánt, négymilliárd eurós bevásárlási tervet elveti, és használt F16-osokat vesznek majd az Egyesült Államokból vagy Izraelből. Igaz, állítólag az Eurofighternek is lenne egy használtgép-ajánlata. De kifizetési problémák miatt késik az olasz Alenia C-27J szállítógépeinek érkezése, befuccsoltak a tárgyalások az amerikai Raytheon-nal a Hollandiából vett, használt Hawk légvédelmi rendszerek korszerűsítésére, a C-130 Hercules-ek pedig elektronikus védelem nélkül röpdösnek Irak vagy Afganisztán fölött, mert a pályázatot három alkalommal is törölték a hadügynél.
Nem jobb a helyzet a haditengerészetnél sem, hisz a 2004-ben vásárolt két használt fregatt korszerűsítése késik, nem utolsó sorban azért, mert a román hadügy is belekeveredett a beszállító BAE Systems megvesztegetési botrányába.
A szárazföldi hadtestnél is teljes a fejetlenség és zűrzavar a spanyol URO-val kötött szerződés körüli cirkusz miatt. A spanyolok 20206-ban nyertek egy közbeszerzési pályázatot 30 darab páncélozott terepjáró leszállítására, de a járművek a katonaság egyik udvarán porosodnak, mert az URO nem teljesítette a vállalt offszet-szerződést. És homály borítja a svájci MOWAG-gal 31 darab Piranha csapatszállító járműre kötött szerződés teljesítését, állítólag ez is a minisztérium egyik folyosóján akadt el, vagy a hegyi vadászoknak szánt páncélozott járművek közbeszerzését.
Irházi János/Arad
