2008. május. 25. 09:05 MTI Utolsó frissítés: 2008. május. 25. 09:08 Világ

Sok a poggyászkár, kevés a biztosítás a légiforgalomban

A légi forgalomban a poggyászeltűnésekből származó károk összege tavaly a világban meghaladta a 20 milliárd dollárt, az EU-ban az utasok 80 százaléka, míg a magyar utasoknak csak 35 százaléka köt poggyászbiztosítást.

Travelline.hu
A hvg.hu utazási szakoldala
Csak Európában és az Egyesült Államokban évi 10 millió csomag tűnik el a légiforgalomban. A helyzet romlik, hiszen 10 éven belül várhatóan háromszor annyi légi utas lesz, mint ma.

A magyar utazók alig 35 százaléka biztosítja külföldi látogatásait, az unión belüli utakat pedig még kevesebben, miközben a britek 90, de a lengyeleknek is 60 százaléka gondoskodik ily módon utazása nyugalmáról. A magyarok utasbiztosítás szempontjából megkülönböztetik a hosszabb és rövidebb utakat, miközben a statisztikák semmilyen összefüggést nem mutatnak az út hossza, időtartama és a poggyász eltűnése között. Egyforma eséllyel tűnhet el a poggyász nagyobb vagy kisebb reptereken, és az sem befolyásolja érdemben ennek esélyét, hogy melyik légitársasággal utazunk.

Fontos viszont, hogy át kell-e szállnunk az utazás során, mert a vizsgálatok szerint csomagjainkra a legnagyobb veszélyt éppen ezek jelentik. A több járattal utazók közül százból háromnak a poggyászát rossz helyre szállítják, míg az egy vonalon közlekedők 1,4 százaléka nem kapja meg csomagját a leszálláskor. Az eltűnt csomagok tulajdonosainak 15 százaléka egyáltalán nem, vagy csak hetekkel később kapja vissza holmiját.

A csomagokért a légitársaságoknak, mint fuvarozóknak, felelősséget kell vállalniuk. A kártérítést vagy a feladott csomag súlyához szabják, vagy pedig fix összegben állapítják meg. Miután a légitársasági kártérítés mindenképpen limitált, a többlet kárnál jutnak szerephez a biztosítók - folytatta a szakértő. A biztosító az elveszett dolog avult értékét fizeti meg, illetve a nagyobb értékű eszközöknél számlát is kér azokról.

Tavaly 600 olyan csomag érkezett Ferihegyre, amelynek soha nem lett meg a gazdája. Ezeket egy idő után visszaküldik az illetékes légitársaságnak.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.