Vészes a levegő szennyezettsége az európai nagyvárosokban
Huszonegy európai nagyvárosból csupán három levegője felel meg az európai uniós standardoknak, derül ki egy felmérésből, alig egy héttel az Európai Tanácsban esedékes levegőminőségi döntés előtt.
A levegőminőség-direktíva felülvizsgálatát célzó javaslatot az Európai Bizottság tavaly terjesztette elő, egy átfogóbb stratégia részeként. A legérzékenyebb pontnak a szállításból, a mezőgazdaságból és a kis ipari telepekről származó szennyeződés kezelését tartják a szakemberek, ezekre a korábbi törvénykezés nem terjed ki.
Az Ambiente Italia által végzett Európai Városi Ökorendszer Felmérés 21 európai nagyvárosban húsz környezeti indexet figyel, például a levegő minőségét, a gyalogos övezeteket és a tömegközlekedési hálózatokat. A vizsgált városok közül csak Helsinki, Göteborg és Heidelberg légköre felel meg az európai normáknak.
A vizsgált városok 77 százaléka esetében a levegő finomporszemcse-tartalma legalább 35-szöröse a megengedett napi értéknek. A meleg éghajlat ebből a szempontból kulcsfontosságú tényezőnek látszik: Barcelonában, Milánóban, Nicosiában és Rómában jegyezték a legmagasabb porszemcse-értéket, míg az észak-európai városok eredményei sokkal jobbak. (Budapest nem szerepel a listán, a vizsgált városok: Antwerpen, Barcelona, Berlin, Bristol, Koppenhága, Drezda, Göteborg, Heidelberg, Helsinki, London, Milánó, Nápoly, Nicosia, Párizs, Prága, Riga, Róma, Stockholm, Tampere, Bécs, Zaragoza.) A felmérés közzététele egy héttel előzte meg a leveghőminőség ügyében esedékes európai tanácsi döntést.
Egy másik, német tanulmány szerint a forgalmas útvonalaktól számított száz méteres sugarú körzetben élő nők 79 százalékkal nagyobb eséllyel betegednek meg krónikus tüdőbetegségben - írja az euractiv.com.
A kutatók szerint évente 4,5-22 ezer korai halálesetet lehetne elkerülni a levegőminőségi törvény szigorításával. A kutatók közös nyilatkozatban kérik a porszemcse-koncentráció törvény általi korlátozási kötelezettségének előírását.
Vannak más vélemények is: a Francia Környezetvédelemért Intézet felmérése megerősíti ugyan a szállítással kapcsolatos levegőszennyezettség miatti aggodalmakat, ám rámutat, hogy a katalizátorok általános elterjedésének köszönhetően a nagyvárosokban javult a levegő minősége.