Az idő vasfoga
Egyre többen vélik úgy, a nemzetközi politikai és pénzügyi szervezetek nem töltik be hivatásukat, és a Nyugat leginkább arra használja fel ezeket az intézményeket, hogy nyomást gyakoroljon a szövetségi rendszerén kívüli államokra.
"Nem engedhetjük meg, hogy az EBESZ választási megfigyelői politikai játékok eszközeivé váljanak, és meg kell akadályozni, hogy a világ egyes országai kettős mércével mérjék a más országokban rendezett választásokat" - fakadt ki a napokban az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) szófiai külügyminiszteri találkozóján Szergej Lavrov orosz külügyminiszter. Az általában nyugodt hangnemben nyilatkozó politikus felcsattanása nem jelent fordulatot az orosz politikában, hiszen Moszkva - több más EBESZ-tagországgal közösen - már évek óta sürgeti a 2005-ben harmincadik születésnapját ünneplő szervezet gyökeres reformját.
IMF- és Világbank-ellenes tüntető Manilában © AP |
"Bár az EBESZ képes lenne a nemzetközi biztonsággal kapcsolatos feladatok elvégzésére, ez a szerep egyértelműen az új tagokat felvevő NATO hatáskörébe került" - mondta a politológus. Az EBESZ és az új NATO szerepe közti különbség elsőként 1999 márciusában, a Jugoszlávia elleni NATO-légiháború megindításakor vált szembeötlővé: az EBESZ tehetetlenül szemlélte, amint Washington kezdeményezésére megindultak a bombázók, hogy megállítsák a koszovói albánok elleni szerb etnikai tisztogató akciót.
Moszkva elsősorban azért kardoskodik az EBESZ megreformálása, azaz a tevékenységi körök egyensúlyának helyreállítása, illetve a döntéshozatali szabályok megváltoztatása mellett, mert nagyobb befolyást kíván szerezni a nemzetközi ügyek intézésében. Nem véletlen, hogy a kilencvenes évek közepe óta többször is elővett orosz követelések azután váltak igazán hangsúlyozottá, hogy a 2001. szeptemberi amerikai terrortámadások után a George W. Bush elnök vezette Amerika az ugyancsak reformra szoruló ENSZ-t sem tekintette partnerének, és a világszervezet jóváhagyása nélkül indította meg az Irak elleni újabb háborút. Az EBESZ és Oroszország viszonyát az is megterhelte, hogy Moszkva nem hosszabbította meg a csecsenföldi EBESZ-misszió 2002 végén lejárt mandátumát, majd a szervezet arra a megállapításra jutott, hogy a 2003 decemberében rendezett oroszországi parlamenti választások nem mindenben feleltek meg a demokratikus elvárásoknak.
Szergej Lavrov a HVG kérdésére válaszolva elmondta, Moszkva azt szeretné, ha az EBESZ visszatérne a gyökerekhez, azaz helyreállna a tagállamok egyenlősége, és a döntéseket ismét konszenzus alapján hoznák meg. "Azt is javasoltuk, hogy a választásokon részt vevő megfigyelők tevékenységét - a szubjektivitást kizárandó - egységes elvekkel szabályozzuk, illetve hogy az EBESZ hasonlítsa össze a tagországok katonai doktrínáit. Ezt ugyan több mint tíz évvel ezelőtt már megtette a szervezet, ám a NATO kibővítése miatt időszerű lenne egy újabb felmérés" - vélekedett a miniszter. Lavrov a napokban ugyan találkozott az EBESZ soros elnökével, Dimitrij Rupel szlovén külügyminiszterrel, ám a HVG értesülései szerint a tárgyalásokon nem sikerült áttörést elérni: Rupel ugyan megfontolásra érdemesnek nevezte az orosz javaslatokat, ám elemzők szerint a szervezet továbbra is az emberi jogi kérdésekre összpontosítja figyelmét. Az EBESZ-en belüli szembenállás már odáig fajult, hogy az orosz illetékesek többször is fenyegetőztek azzal, ha elmaradnak a reformok, felülvizsgálják a szervezethez fűződő viszonyukat.
Hasonló kritikák érik az 1949-ben alapított Európa Tanácsot (ET) is. A 46 országot tömörítő szervezet - amely ugyan nem illetékes védelmi kérdésekben - a bírálók szerint ugyancsak eszközzé vált a nyugati országok kezében, és azt a célt szolgálja, hogy Nyugat-Európa folyamatos politikai nyomás alatt tartsa a nyugatiakkal szembeszegülő országokat. A legkomolyabb ellentét az ET és Belarusz, illetve Oroszország között van. Az Alekszandr Lukasenko államfő vezette Belarusznak - a demokratizálódási folyamat leállása miatt - 1997-ben még az 1992-ben megadott megfigyelői státusát is felfüggesztették, Oroszország pedig elsősorban a csecsenföldi válság miatt perlekedik az ET-vel.
A világ talán legbefolyásosabb pénzügyi szervezetei, a Világbank és az IMF is bírálatok kereszttüzében állnak. Baloldali és globalizációellenes csoportok azzal vádolják a hatvan évvel ezelőtt létrehozott két intézményt, hogy azok elsősorban a fejlett államok érdekeit szem előtt tartva rákényszerítik a fejlődő országokra Washington politikai akaratát, míg a Bretton Woods-i nővérekként is ismert intézményekhez közel álló szakértők elsősorban a kölcsönök elosztásának módját, illetve a szervezetek által adott tanácsokat bírálják.
A nemzetközi szervezetek átalakítását célzó világkampányban részt vevő szakértők, köztük Butrosz Gáli volt ENSZ-főtitkár szerint az eredeti megállapodásoknak megfelelően az IMF-et és a Világbankot az ENSZ valós ellenőrzése alá kellene helyezni. "A két intézmény szinte mindig egyoldalúan, az ENSZ-szel való komoly konzultáció nélkül tevékenykedett. Ennek az lett a következménye, hogy nem volt összhang az IMF és a Világbank, illetve az ENSZ-családba tartozó intézmények tevékenységében. A Bretton Woods-i intézmények konszenzus nélkül hozott döntései egyértelműen a fejlett ipari országoknak kedveznek" - olvasható a kampány támogatói által készített tanulmányban.
Jeffrey Sachs, a bostoni Harvard egyetem nemzetközi fejlesztési intézetének igazgatója is az amerikai és többi nyugati kormány eszközeként tekint az IMF-re és a Világbankra, és azt állítja, a két szervezet leginkább azt a célt szolgálja, hogy megvédje a fejlett államok gazdaságát a fejlődő országok válságainak hatásaitól. "A fejlődő országok egészségvédelmének fejlesztésére fordítható pénzből fizettetik vissza az IMF-fel, illetve a nyugati országokkal szemben fennálló tartozásokat, és az IMF még a piacgazdaság elveinek megsértésére is készen áll, hogy elérje a fejlettekkel szembeni hitelek visszafizetését. Dél-Koreában, az IMF által sikertörténetként tálalt országban a hitelezők rákényszerítették a koreai magánbankokat az amerikai és nyugat-európai magánbankoknál nyilvántartott valamennyi kölcsön visszafizetésére, így a koreai polgárok dollármilliárdokat fizetnek be adóként, hogy teljesítsék a kormány által vállalt ígéretet" - vélekedik Sachs.
A "nővéreket" jól ismerő szakértők, köztük Kenneth Rogoff, az IMF egykori vezető közgazdásza szerint az intézménynek ugyan sikerült több területen fejlődnie - például a korábbiaknál jóval több hitelt ad az egyes országok egészségügyének vagy oktatásának fejlesztésére -, ám a Világbank és az IMF ennek ellenére is meglehetősen rossz bőrben van. Rogoff - csakúgy, mint a szervezetek reformterveinek kidolgozásával négy éve megbízott Allan Meltzer - szerint az IMF-nek fel kellene hagynia a kölcsönzéssel, és feltételek teljesítéséhez kötött segélyekkel kellene hozzájárulnia az arra rászoruló országok gazdaságának talpraállításához. Amerikai szakértők szerint a washingtoni kormány ugyan hajlana erre, ám a nyugat-európaiak - akik attól tartanak, hogy az IMF tevékenységében döntő szava lenne a bármilyen amerikai részvétellel történő segélyezés megtiltására felhatalmazott kongresszusnak - egyelőre nem adták be a derekukat. Az USA-nak különben is döntő szava van, hiszen az IMF alaptőkéjébe befizető országok hozzájárulásuk arányában rendelkeznek szavazati joggal: Amerika a voksok 17 százalékával bír, ami egyben vétójogot is jelent, hiszen a fontos döntések meghozatalához a szavazatok legalább 85 százaléka szükségeltetik.
Az utóbbi években Mexikóban, Ázsiában, majd Oroszországban pusztító válságok egyébként is megtépázták az IMF és a Világbank tekintélyét, és amikor néhány éve újra krízis alakult ki abban a Dél-Amerikában, amelynek országai a "nővérek" tanácsára liberalizálták gazdaságukat és nyitották meg pénzügyi rendszerüket a külföld előtt, Horst Köhler akkori IMF-vezér is elismerte, hogy a szervezetnek még lenne mit tanulnia. Bírálói szerint az IMF túl korán szabadította rá Latin-Amerika országaira a külföldi tőkét, és épp az elsietett nyitás áll a válságok hátterében. Az amerikai kormányzatok következetlensége is súlyosbítja az Alap és a Világbank gondjait. Bill Clinton demokrata párti elnök idején az IMF komoly, politikai feltételekhez kötött hitelekkel segítette a válságban lévő országokat, viszont Bush szakított ezzel a gyakorlattal, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy 2001-ben Argentína gyakorlatilag csődbe került. Az argentin válság újabb fordulatot eredményezett, hiszen Amerika később jóváhagyta a Törökországnak és Brazíliának szánt óriáshiteleket.
NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA