2005. január. 04. 07:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. január. 04. 07:45 Világ

Tavaly is Britney-re kattantak rá a legtöbben

A világháló legjobb keresőjének tartott Google az idén is összeállította a maga toplistáját az internetezők által begépelt keresési szavak előfordulásának gyakorisága alapján. Nehéz volt felülmúlni a tavalyelőtti celeb-őrületet, de sikerült. 2004-ben minden eddiginél jobban taroltak a sztárok.

A Zeitgeist (korszellem) fantázianevű Google-szolgáltatás jól mutatja a trendeket, preferenciákat, még akkor is, ha a listáról az idén is kimaradtak az internetes forgalom nagy részét kitevő erotikus tartalmú keresések.

Persze ez sem teljesen igaz, ha belegondolunk: a házi pornófilmjével nagy érdeklődést kiváltó szállodalánc-örökösnő Paris Hilton második helyezéséhez minden bizonnyal nem csupán a szexszimbólum kalandos életéről számot adó hírek utáni keresések kapcsolhatók.

Keresd a nőt!

Paris Hilton
© AP
A 2004-es abszolút toplista élén a legkeresettebb nők listájának első négy helyezettje található: az egyhuzamban harmadik alkalommal győztes Britney Spears, a már említett Paris Hilton, az Amerikában rendkívül népszerű énekesnő, Christina Aguilera és a már több mint egy évtizede a szórakoztatóipar élvonalában lévő Pamela Anderson.

2004-ben az összesített tízes listáról a politika és a sport teljesen kiszorult: míg tavaly az első tízben ott volt Irak, Kobe Bryant és a Tour de France, addig idén a színész Orlando Bloom kivételével nőnemű szórakoztatóiparbeli sztárok és a hét helyet visszaeső Harry Potter mellett csak a chat, a games és mp3 kulcsszavak kerültek az első tízbe.

Se amerikai elnökválasztás, se olimpia, se Arafat.

A népszerű férfiak listájának élén ugyan helycsere történt – a brit Orlando Bloom beelőzte a rapsztár Eminemet -, de a tízes lista helyezettjei többnyire ugyanazok, mint tavaly. A kevés új belépő között van a tavaly márciusban megjelent albumából több mint 7 millió példányt eladó, többtucat rangos zenei díjat begyűjtő amerikai rapper, Usher, a 60 éve született Bob Marley és a botrányai kapcsán újra reflektorfénybe került Michael Jackson.

Tévé, technológia, hírverseny (Oldaltörés)

A legnépszerűbb tévéműsorok listáját a rajzfilmek uralják: az első helyen a Simpsons család csúcsfejei állnak, a második a Pokémon című japán rajzfilmsorozat, a harmadik pedig a kegyetlen társadalmi szatírát brutális képi világgal ábrázoló kanadai South Park felnőtt rajzfilmsorozat.

Ezt követi az itthon Bűbájos Boszorkák címen futó vígjáték-filmsorozat; az ötös lista legutolsó szereplője pedig egy újabb rajzfilm: a SpongeBob, vagyis a SpongyaBob és Kockanadrág, a Nickelodeon rajzfilmcsatorna szatirikus sorozata.

A technológiai jellegű keresések listájában a háttérképek szócska angol megfelelője viszi a pálmát, ezt követi a fájlmegosztó Kazaa. A legnépszerűbb digitális hangformátum, az mp3 a harmadik, a kémprogramoktól való növekvő félelem eredményeképpen a negyedik helyre tornászta fel magát a Spybot kifejezés, megelőzve a Linuxot.

A hírszolgáltatók internetes versenyében a CNN végzett az élen, megelőzve a Washington Postot, a BBC-t, a Fox News–t és a New York Times-t.

Országonkénti kimutatások (Oldaltörés)

Az országonkénti kimutatások rávilágítanak ugyan a nemzeti sajátosságokra, helyi hősökre, de már egyre kevésbé. Nagy-Britanniában tavaly még Károly herceg végzett a tízes toplista élén, idén azonban már nyoma sem volt a listákon. A legnépszerűbb férfiak rangsorán lenyomták őt a popsztárok (1. Usher, 2. Eminem, 5. Justin Timberlake), a Real Madrid focicsapatában légióskodó David Beckham (3.) és az első Oscar-díjára pályázó színész, Johnny Depp (4.).

A britek hírkeresési listáján Iraké volt az első hely, akárcsak a konfliktusövezetben szintén rengeteg katonát állomásoztató Ausztráliában (1. hely) és Olaszországban (2. hely), de még a korábban keményen beavatkozás-ellenes Németországban is Irak volt a toptéma a Google-ön kereső hírvadászok között.

Marija Sarapova
© AP
Nem így a madridi terrortámadás kapcsán igen érzékenyen érintett Spanyolországban, ahol a márciusi szörnyűségek ellenére is a Real Madriddal kapcsolatos hírekre kerestek 2004-ben a legtöbben. A királyi gárda a sport témájú keresések között aratott még egy nagy sikert: a negyedik helyen végzett az ősrivális, de a bajnoki cím elnyerésére pillanatnyilag jóval esélyesebb Barcelona (5.) előtt. Az első hely ez utóbbi listán a 2004-ben több bravúros Forma-1-es szereplést produkáló Fernando Alonsóé lett.

Érdekesség, hogy a történetének legnagyobb válságát élő brit közszolgálati média iránti érdeklődés a BBC-vel kapcsolatos botrányok ellenére sem csökkent: a brit összkeresések listáján a BBC News kifejezés minden mást leelőzött; többek között a Big Brothert (2. hely), a Tescót (6. hely) és az Eastenders (7.) című, évek óta igen sikeres szappanoperát. Hasonlóan sikeres saját hazájában a madridi El Mundo című lap, amely a spanyol össztalálati listán főként sportolókat (3. Fernando Alonso, 4. Ronaldinho, 5. Valentino Rossi, 6. Fernando Torres) megelőzve végzett az élen.

Kínában két honi popsztár – Dao Lang és Jay Chou – érdekelte a legtöbb embert, de az első tízben több olimpiával kapcsolatos keresés is helyet kapott. Minden bizonnyal az észak-amerikai profi kosárlabda-bajnokságban játszó kínai játékosnak, Jao Mingnek köszönhetően az NBA kifejezés is rajta van a legkeresettebb szavak listáján. Az országban egyre többen követik a profi kosárlabdát; ennek egyik jele, hogy a hagyományos NBA Kelet-Nyugat gála idei internetes szavazásán Jao Ming vezet.

Ha valaki a Távol-Keleten nagy sztár, akkor az nagyon nagy sztár. Míg az otthoni, azaz az orosz kereséseket tekintve az ifjú tenisztehetség, a wimbledoni bajnokság tavalyi győztese, Marija Sarapova csak a harmadik helyen végzett, Dél-Koreában ő vezeti a Google abszolút toplistáját. Ugyanígy járt tavaly David Beckham; míg hazájában csak a hatodik helyen szerepelt, Japánban ő volt a legkeresettebb férfi.

Nyomd a Google-t télen nyáron! (Oldaltörés)

Az emberek egy nagy része ma már egyből a Google-hoz fordul segítségért apró-cseprő dolgainak elintézése során. Franciaországban például annak ellenére is a Pages Jaunes (Sárga oldalak) kifejezésre kerestek rá a legtöbben 2004-ben a Google-lal, hogy az oldal URL-címe semmiben nem különbözik a nevétől (pagesjaunes.fr). Ugyanez igaz a második helyezett állami vasúttársaság (SNCF), valamint a hatodik helyezett FNAC nevű kiskereskedelmi lánc rövidített nevére is. A franciák valamiért mégis a Google-t választják, ahelyett, hogy közvetlenül az oldal címét pötyögnék be.

Érdekes megfigyeléseket tartalmaznak a Zeitgeist szezonális kimutatásai is, amelyek azt regisztrálják, hogy az egyes témák, események, személyek az év mely szakaszában voltak a szokásosnál keresettebbek. Néhány nagyobb eseményt kiemelve 2004-ről elmondható: az év elején a Mars és a karneválok képei, a tavasz folyamán az Irakkal kapcsolatos hírek (Nicholas Berg meggyilkolása, Falúdzsa ostroma), a nyár folyamán a sport (a labdarúgó Eb, a Tour de France Lance Armstrong, majd az athéni olimpia Michael Phelps amerikai úszó főszereplésével), az ősszel az Ivan hurrikán, az amerikai elnökválasztás és Jasszer Arafat halála foglalkoztatták az internetezőket.

Hirdetés