Vita a szabad iskolaválasztásról
Nemcsak az egészségügyi ellátórendszer privatizációval összekapcsolt reformjára, de a közoktatás átalakítására vonatkozóan is eltérnek a koalíciós pártok nézetei. Lamperth Mónika, a belügyminiszterből szociális és munkaügyi miniszterré avanzsált politikus november 10-én, az MSZP pedagógus-tagozatának ülésén "A közoktatási rendszernek esélyt kell teremtenie" címmel tartott előadásában közölte, "ha igazi baloldali politikát akarunk folytatni, felül kell vizsgálni a szabad iskolaválasztást, mert a közoktatási rendszernek esélyt kell teremtenie, segítenie kell abban, hogy a hátrányt, amit a gyerekek otthon elszenvednek, ki lehessen valamennyire egyenlíteni".
Ahogy a miniszterasszony előre sejtette, javaslata jókora vitát kavart, állást foglaltak szakemberek, így Vekerdy Tamás gyermekpszichológus is. Ő nem hisz abban, hogy Magyarországon járható út lenne a szabad iskolaválasztás megszüntetése, és a lépés egyenlő esélyeket teremtene a hátrányos helyzetűek és a jobb módúak számára. "A gyermekek esélyegyenlőségének javítását a pedagógusképzés megváltoztatásával kellene kezdeni", nyilatkozta az
Vekerdy Tamás |
Mint az várható volt, elutasították a miniszter javaslatát a Fidesz szakpolitikusai, köztük Pokorni Zoltán is, aki rendületlenül kitart a szabad iskolaválasztás megőrzése mellett, amit a rendszerváltás egyik legfontosabb vívmányának tekint. Az SZDSZ oktatáspolitikusainak egy része osztja ezt az álláspontot. De nem mindenki. Bogdán János, az Országos Cigány Önkormányzat szóvivője például üdvözölte a miniszteri javaslatot. Szerint felül kellene vizsgálni a szabad iskolaválasztást , melynek gyakorlata „a szegregált oktatás melegágya". Hozzátette: a szabad iskolaválasztás a cigány gyerekek esetében szabad tanulóválasztást jelent, mert az iskola dönti el, felveszi-e őket tanulóként. Az OCÖ hónapokkal ezelőtt már javasolta, hogy azok a gyerekek, akik nem a lakhelyük szerinti általános iskolában tanulnak, ne vihessék magukkal az állami fejkvótát a húsz-harminc kilométerrel arrébb lévő iskolába.
A szabad iskolaválasztás estleges általános korlátozása egy következő lépcsőfok lenne, ugyanis az önkormányzatok által fenntartott iskolákban már idén bevezették a körzetesítést. Az általános iskoláknak előírják, hogy a körzetükben élő szülők gyerekeit válogatás nélkül fel kell venniük az első osztályba - előnyben részesítve a halmozottan hátrányos helyzetű jelentkezőket. Az első tapasztalatok egyelőre kedvezőtlenek.
A rendelkezés sem az iskolákból, sem a szülőkből, sem a diákokból nem váltott ki osztatlan lelkesedést - írta nemrég a Népszabadság tudósítója. Gyorsan megnyíltak a kiskapuk is, tehetősebb szükők magániskolába íratták gyerekeiket. (Jelenleg az összes közoktatási intézmény ötöde sorolható ide.) Jövőre a kiskaput részben becsukják: azokat a magániskolákat is kötelezik a körzethez tartozó gyerekek felvételére, amelyek állami támogatást kapnak.
Az alapfokú oktatásban érvényesülő szegregáció súlyos gond, amely összefügg a legszegényebbek, elsősorban a romák halmozottan hátrányos helyzetével. A nagyarányú, helyenként ötven százalékot is meghaladó munkanélküliség, a térbeli elszigeteltség, a rossz lakásviszonyok, a járványszerű megbetegedések orvoslása legjobb esetben is csak hosszabb távon oldható meg, és a megoldásban az oktatásnak döntő szerepet szán a kormányzat. Ám a jelenlegi társadalmi közeg, az általában jellemző elutasítottság nem kedvez az iskolai integrációnak, megnehezíti a roma fiatalokat is sújtó szegregáció felszámolását.
Halász Gábor |
"A dilemma nem új keletű, az esélyegyenlőség eszméje és a szabad iskolaválasztás minden országban konfliktusban áll egymással" – reflektált Lamperth Mónika javaslatára a hvg.hu-nak Halász Gábor, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos tanácsadója. "A szakma már két-három éve vitatkozik arról, szükséges-e korlátozásokat bevezetni. A probléma az, hogy a szülők mindent megtesznek azért, hogy gyerekeik a legjobb képzést kapják, csakhogy az ennek hatására kialakult szegregációt nehéz ellensúlyozni. Az iskolaválasztás korlátozását, ahogy tudják, ki fogják játszani az emberek. Úgy vélem, a szegregációt elsősorban nem az egyéni szabadság korlátozásával kellene felszámolni" – hangsúlyozta a mai magyar közoktatással foglalkozó szociológus.
Nincs tökéletes megoldás, nehéz összeegyeztetni az állami iskolarendszer két ambiciózus célját, a legszegényebb, elsősorban roma fiatalok művelődési hátrányának leküzdését, és egyúttal a jó képességű tanulók legkorszerűbb követelmények szerinti képzését. Halmozottan hátrányos helyzetűek felzárkóztatása, és a kiemelkedő tehetségek felfedezése és gondozása egy és ugyanazon osztályban? Kemény dió.
Pelle János