Szeged, a Biopolisz álma
Hét pólus, hét koncepció, hét ígéret – Gyurcsány Ferenc év elején végiglátogatta a vidék fejlesztési pólusvárosait: Szegedet, Debrecent, Székesfehérvárt, Veszprémet, Győrt, Pécset és Miskolcot. E városokban EU-pénzek bevonásával egy-egy kiemelt szektort fejlesztenének, a tervek szerint ez húzná magával a térség gazdaságát. Szegeden egészségipari és biotechnológiai központ megteremtésén dolgoznak - ám az előkészületeket forráshiány nehezíti.
A nagyívű program keretében a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Szent-Györgyi Albert Orvos- és Gyógyszerésztudományi Centrum klinikái vennék át valamennyi szegedi kórház közfeladatát. Mikó Tivadar, a centrum elnöke elmondta, a városban jelenleg 39 telephelyen 12 műtőblokkot, 10 intenzív egységet és 17 labort működtetnek 4 gazdasági adminisztrációval. Az SZTE és a városi önkormányzat már 2003-ban kezdeményezte az egységes egészségügyi struktúra kialakítását: első lépésként 2005-ben az egyetem átvette az önkormányzat gyermekkórházát.
Biopolisz-remények |
Az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció és testvére, az Országos Területfejlesztési Koncepció az alábbi négy pontban fogalmazza meg a szegedi Biopolisz céljait: |
Más jelek is azt sejtetik, hogy az egészségügyi intézmények összevonása nem fog olyan gyorsan megtörténni, mint ahogy azt tervezték. Ugyanis már kész voltak a tájékoztató táblák a kórház és a rendelőintézet új elnevezéséről (Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar B, illetve C épület), de azokat mégsem helyezhették ki. A hivatalos magyarázat szerint a városnak a két intézmény működtetésére nyilvános pályázatot kell kiírnia. Szentgyörgyi Pál gazdasági alpolgármester igyekezett megnyugtatni az aggodalmaskodókat: azt nyilatkozta a helyi lapnak, hogy mindössze egy-két hónapot csúszik a kórház és a rendelőintézet átadása. Február 16-án a város közgyűlése eldöntötte, a pályázatot mihamarabb, talán már márciusban kiírják. Persze addigra annak is ki kell derülnie, a kórház, csakúgy mint a klinikák, mekkora ágyszámmal működhetnek tovább. Vélhetően március 31-ig az OEP megköti a finanszírozási szerződéseket az intézményekkel, így a lehetséges pályázók számára is válágossá válhat, mekkora terhet kell átvállalniuk.
Gondolni kell a kórházak adóssághegyére is – amennyiben azt az egyetemnek kell majd törleszteni, arra honnan lesz pénz? Az amúgy is egyre szűkebben mért költségvetésből gazdálkodni kényszerülő SZTE a divatosan csengő tudásalapú gazdaság kiépítéséhez inkább kap morális, mint anyagi támogatást. Amikor rákérdeztünk, honnan lesz pénz a Biopolisz project kivitelezésére, még sem a GKM, sem a város, sem az egyetem nem tudott konkrét választ adni.
Jelenleg még nincsenek futó pólus-pályázatok sem Szegeden, sem más városokban, és egyelőre még a későbbi időszak pályázati feltételei sincsenek véglegesítve. Jelenleg is tart a finanszírozási forrásokat biztosító operatív programok uniós egyeztetése. Amit ma tudhatunk – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékoztatása alapján - az csupán annyi, hogy a pólus programokat alkotó projekteket a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP), a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP), a Társadalmi Megújulás Operatív Programja (TMOP) és a Regionális Operatív Programok (ROP) támogathatják.
Mikó Tivadar tájékoztatása szerint a centrum a közeljövőben saját erőből tervezi a folytatást, de az engedélyköteles tervek elkészíttetéséhez külső pénzügyi forrásokat is igénybe kell venniük. Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon ezt a nagyprojektek számára meg is ígérték.
Szegedi Biológiai Központ © Szegedi Biológiai Központ |
Ahhoz, hogy a városban a tudáspark sikeresen működjön, és a tudományos eredmények mellett pénzt csináljon, elegendő számú életképes fejlesztő cégre, „kritikus tömegre” van szükség. Jelenleg a szegedi Biopolisz-régióban csaknem 20, az SZTE-hez köthető spin-off vállalkozás működik. Ez szinte robbanásszerű fejlődés, ahhoz képest, hogy az egyetemi kutatók vállalkozásalapítási szabadságát mindössze két éve mondták ki, azóta van lehetőség ilyen vállalkozások létesítésére. Ám ez a szám meg sem közelíti a kritikus tömeget. Nemzetközi tapasztalatok szerint közel 100 ilyen vállalkozásnak kellene működnie a környéken, hogy ezekből időről időre kinőjenek a tudásalapú vállalatok.
A kritikus tömeg eléréshez mindenképpen szükség van „inkubátorházakra”, olyan segítő üzleti környezetre, amely elősegítheti a zsenge K+F vállalkozások megerősödését. Ehhez viszont komoly állami támogatásra lenne szükség, hiszen igen költséges üzemeltetésük. Tudáspark létsítésére készül például a Duna-Tisza Regionális Fejlesztési Zrt. Genomikai Innovációs Központ néven: a beruházásra több mint 900 millió forintot költenének, negyven százalékát saját erőből teremtenék elő, de a további költségek finanszírozása még nincs megoldva. Folynak a tárgyalások külső tőke bevonásáról is, pályáznak többek között a Norvég Mechanizmus keretre, illetve a Svájci Alapra is. A segítség egyelőre itt is kimerül az erkölcsi támogatásban.
A dél-alföldi régióról készült legutolsó felmérés adatai megerősítik a Dél-alföldi Operatív Program állítását: a régióban az egy főre jutó GDP az 1995-ös országos átlag 83 százalékáról 2003-ra az országos átlag 68 százalékára esett, tehát a régió relatív helyzete romlott az ország többi régiójához képest. Az 1995-ös mélyponttól kezdve a dél-alföldi régió produkálta a legkisebb növekedést , s ha ez a tendencia folytatódik, akkor hamarosan a hazai régiók sereghajtója lesz.
A gazdasági szerkezetre jellemző a mezőgazdaság túlsúlya: az ország mezőgazdasági GDP-jének mintegy negyedrészét itt állítják elő. Ebben a tekintetben az elmúlt tíz év lényeges arányváltozást nem hozott. A Dél-Alföld gazdaságában az ipar már a rendszerváltás előtt sem volt meghatározó, és ez a helyzet később sem változott: jellemzően túlsúlyban voltak a válságágazatok, például a könnyűipar és a túltermeléssel küszködő ágazatok, mint például az élelmiszeripar. A privatizáció sem vonzott jelentős mennyiségű külföldi tőkét, amely generálhatta volna a szerkezetátalakítást.
Szeged az egyetemmel és az ahhoz kapcsolódó tudásközpontú vállalkozásokkal, a közel harmincezer egyetemistára kialakított szolgáltatóiparral ugyan lassabb tempóban szakad le, mint a környezete, de a távolodás így is egyértelmű. Ezt kellene megállítani a kiszemelt húzóágazattal, ami elbírhatja a hátán, sőt motiválhatja a város, majd a régió gazdaságát.
Pölös Zsófia