2007. február. 08. 07:31 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. február. 08. 13:04 Vélemény

„Nem tudom, hogy öt év múlva is nyomtatjuk-e még a New York Times-ot”

A New York Times (NYT) megduplázta, másfél millióra növelte az online kiadást naponta olvasók számát, miközben a hagyományos lapra továbbra is 1, 1 millióan fizetnek elő. „Olyan utat járunk be, amelynek végállomása a NYT nyomtatásának megszüntetése" – mondta Arthur Sulzberger, a NYT tulajdonosa, kiadója és a Times kiadócsoport elnöke a Haaretz izraeli lapnak adott interjúban.

Arthur Sulzberger
Mint Sulzberger elmondta, a NYT nyeresége négy év óta folyamatosan csökken, piaci részesedése zsugorodik. A csoport tavaly 570 millió dollárt veszített a hozzá tartozó Boston Globe veszteségei miatt. Ő szentül meg van győződve, hogy a nyomtatott sajtónak előbb-utóbb befellegzik. Az apróhirdetések feladói – ők jelentik a sajtó egyik legfontosabb bevételi forrását – átpártolnak az internetre, aminek a kiadó szempontjából több előnye is van. A média-csoportok maguk szervezhetik hirdetési üzleteiket, és még ha a tarifák alacsonyabbak is mint a hagyományos sajtónál, a nyereség nem csökken. Ugyanis a ráfordítások  is alacsonyabbak; meg lehet takarítani a papír, a festék és a terjesztés költségeit. A fejlesztőkre és a hardverre szánt pénzek meg sem közelítik egy-egy nyomda beruházásának költségeit – tette hozzá.

A NYT nemrég integrálta az online és a „print” szerkesztőségeket. Ezt gyorsan végrehajtották, ami sok nehézséget okozott. De amikor az újságírók megértették a koncepciót, váltottak, még az idősebb szerkesztők is. Egyébként egy öttagú fejlesztő csoportot hoztak létre, feladata, hogy figyelje a technológiai újdonságokat, és igyekezzen azokat a NYT-nál is bevezetni. 

A nyomtatott lap olvasóinak életkora 42 év, ennyi volt tíz évvel ezelőtt is. Az Internetes NYT olvasóinak átlagéletkora 37 év, ami mutatja, hogy sok fiatal olvasót sikerült verbuválnia mind az online-nak, mind a print-nek. A NYT szerződött a Microsofttal, annak Times Reader nevű szoftver programja ugyanis lehetővé teszi, hogy az olvasók laptopjaik monitorjain kényelmesen elolvashassák az újságot.

Sulzberger tudatában van, hogy nem lehet elfeledkezni a  több millió, interneten jelen lévő bloggerről.  Ugyanakkor, az NYT olvasói nem blogot akarnak olvasni, hanem megbízható  információkhoz akarnak hozzájutni. De tudomásul kell venni, hogy a napilapok már nem állnak úgy a városi élet középpontjában, mint akárcsak 10 évvel ezelőtt.

Valamikor egy újságban kellett megnézni, mit adnak aznap a szinházban. Ma már az olvasó többszáz szájt és fórum között válogathat. Ám az újságnak megmaradt az az előnye, hogy integrálhatja a bloggerek és külső szerzők anyagait. Sulzberger szerint a NYT-nek mindenképpen az online közösségbe kell betagolódnia és párbeszédet kell folytatnia az online világgal.