A cégek 40 százaléka szorulhat ki a piacról vagy veszíthet jelentősen pozíciójából a digitalizáció következtében öt éven belül. A vállaltvezetőket viszont ez egyelőre nem nagyon izgatja.
A digitalizáció komoly hatással van a hagyományos vállalatokra, és minden eddigi trendnél gyorsabban formálhatja át a piacokat – derül ki a Cisco és a svájci International Institute of Management Development (IMD) megrendelésére a Global Center for Digital Business Transformation által készített jelentésből. A tanulmány úgy látja, a következő öt évben a hagyományos vállalatok mintegy 40 százaléka veszíthet jelentősen pozíciójából vagy szorulhat ki teljesen a piacról a 12 vizsgált iparágban. Ennek ellenére a megkérdezett vállalatvezetők 45 százaléka még nem látja szükségesnek, hogy a témával felsővezetői szinten foglalkozzanak.
A vizsgált 12 iparág közül a következő öt évben a technológiai termékek és szolgáltatások területét, továbbá a média és szórakoztató ipart, a telekommunikációt, a pénzügyi szolgáltatásokat és a kereskedelmet érinti legerősebben a digitalizáció. Ezen ágazatok közös vonása, hogy üzleti modelljeik és folyamataik alapvetően adatokra és tranzakciókra épülnek. A változások ütemét elsősorban a tőkeerős startup cégek, a digitálisan aktív versenytársak, illetve az egyes ágazatokba kívülről érkező szereplők diktálják.
A vállalatvezetők mind a 12 iparágban jelentős változásokat várnak öt éven belül, beleértve a piaci részesedéseket érintő átalakulásokat is. Ennek ellenére a felmérés szerint a hagyományos vállalatok közel harmada kivár, azt remélve, hogy utánozhatja majd a sikeres versenytársakat. A válaszadók 43 százaléka nem látja a digitalizációban rejlő kockázatokat, vagy nem foglalkozik ezekkel, és csak a megkérdezett vezetők 25 százaléka áll proaktívan a jelenséghez. A digitalizáció támasztotta kihívások ellenére a válaszadók döntő többsége szerint a jelenség üzleti és társadalmi hatása összességében pozitív.