Miközben az amerikai igazságügyi minisztérium egyenesen a Chrome böngésző eladására kényszerítené a Google tulajdonosát, a cég ennél finomabb módszerekkel lazítana a monopolhelyzetén – kényszerből.
Illegálisan épített ki és tartott fent monopóliumot a Google a keresési és hirdetési piacon – mondta ki egy amerikai bíró még augusztusban. A Google-t – pontosabban annak anyavállalatát, az Alphabetet – még 2020-ban perelte be az amerikai Igazságügyi Minisztérium (DOJ), amiért a keresőpiac nagyjából 90 százalékát kontrollálja.
Az Alphabet most több javaslattal is előállt az ezzel kapcsolatos jogi beadványában. Az egyik azzal foglalkozik, hogy a Google milliárdokat fizetett annak érdekében, hogy a terméke legyen az alapértelmezett keresőmotor az okostelefonok böngészőiben – ez volt az egyik legvitatottabb dolog, amit az amerikai bíró ítélete augusztusban kiemelt.
Ez érinti az Apple-t is, melynek elképesztő összegeket fizet az Alphabet, hogy a Google legyen a Safari böngésző alapértelmezett keresője. (Bár az Európai Unióban a digitális piacokról szóló jogszabály, a DMA miatt ez már megváltozott: először tavasszal, majd az iOS/iPadOS 18.2-re történő frissítés után ismét a felhasználónak kellett alapértelmezett keresőt választania egy randomizált képernyőn.)
A beadványában a cég továbbra is kitart az ilyen szerződések megtartása mellett, de néhány dologgal kapcsolatban változtatnának. Az egyik, hogy a különböző platformokhoz és böngészési módokhoz különböző keresőmotorokat lehetne rendelni – ez egy érdekes felvetés, és jó kérdés, hogy a gyakorlatban mégis mire gondolnak ezzel kapcsolatosan.
Az a javaslat azonban már érthetőbb, hogy a partnereik legfeljebb 12 havonta megváltoztathatnák az alapértelmezett keresőmotort. (Más kérdés, hogy ki váltaná le a Google-t manapság valami másra.)
A BBC kiemeli: a Google most megfogalmazott javaslatai szöges ellentétben állnak azzal, amit az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ) javasolt még novemberben. Ez ugyanis azt kérte a bírótól, hogy kényszerítse a vállalatot a bevételmegosztási szerződéseinek felmondására.
Sőt, a DOJ azt is el szeretné érni, hogy a cég adja el a Chrome böngészőt.
Az ügy bizonyára még korántsem ért véget, és várható még benne fordulat – az ügyben várhatóan 2025 augusztusában születik majd döntés.
Közben egy új versenytárs is feltűnt a színen, az OpenAI-féle ChatGPT ugyanis már keresőként is használható – ingyenesen.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.