Finnország és Észtország is Oroszországot vádolja a műholdas navigáció ellehetetlenítésével.
Három kelet-finnországi repülőtéren visszatérnek a rádiónavigációs berendezések használatához, hogy akkor is biztonságosan leszállhassanak a gépek, amikor a műholdas navigációs rendszerek nem működnek megfelelően. A finn hatóságok szerint Oroszország zavarja a GPS és GNSS rendszereket, hogy így védje létesítményeit az ukrán légicsapások és dróntámadások ellen – írja a Reuters.
A Finavia reptérüzemeltető cég biztonsági vezetője, Henri Hansson elárulta: ha nem is voltak használatban, de megőrizték az infrastruktúra korábbi elemeit, amelyeket most felújítottak és újra használatba helyeztek. Ez azután vált szükségessé, hogy a Finnair két belföldi járatának is meg kellett szakítania útját a GPS zavarai miatt.
A finn közlekedési és kommunikációs hivatal, a Traficom közlése szerint naponta észlelnek változó mértékű GPS-zavarokat a légiközlekedésben, a legtöbb jelzés az ország déli részéből érkezik.
A Lappeenranta repülőtér vezérigazgatója, Jukka Himanen elmondta, hogy a Ryanair menetrend szerinti járatait zavartalanul tudja üzemeltetni a reptéren, de a jelzavarás őket is érinti. Néhány kevésbé felszerelt repülőgépet azonban máshová kellett irányítani, ezért ott is tervezik, hogy lehetővé teszik a rádiónavigációt.
Áprilisban a Finnair hasonló okokból kényszerült szüneteltetni néhány járatát a kelet-észtországi Tartuba, de júniusban újraindította azokat, miután az ottani repülőtéren is bevezették a GPS használatát nem igénylő megoldást.
Az észtek is Oroszországot vádolják azzal, hogy megsértik a nemzetközi légtérhasználati szabályokat a GPS zavarásával, az oroszok azonban tagadják érintettségüket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
(A cikk nyitóképe illusztráció.)