Tech hvg.hu 2024. október. 25. 18:54

Több millióan figyelték az élő közvetítést, amelyben jegyeket árultak az űrbe

Két jegy kelt el a három év múlva esedékes űrutazásra, darabja nagyjából 52 millió forintnak megfelelő összegért.

A Deep Blue Aerospace kínai vállalat 2027-ben űrhajót indít az űr peremére tett nagyjából 12 perces utazásra, turisztikai célból. Csütörtökön lehetett jegyet vásárolni, mindezt egy online élő közvetítés keretében, amit durván 3 millióan néztek – írta meg a CNN. A jegyek darabja nagyjából 140 ezer dollárba került (ami körülbelül 52 millió forintnak felel meg), és mindössze kettőt adtak el belőle. De nem kell csüggedni annak sem, aki lemaradt: novemberben újra megnyílik a jegyértékesítés.

A Nebula-1 rakéta a tervek szerint a vállalat vezérigazgatóját és öt másik embert szállítana az űrbe a három év múlva esedékes küldetésre, de a jármű még fejlesztés alatt áll. A múlt hónapban a rakéta nem teljesítette a próbarepülést: a közzétett felvételeken látható, hogy a jármű a végső fázisban lezuhant. A jövő hónapban újabb tesztet terveznek, és az elkövetkezendő években is fokozzák a tesztelést, hogy biztonságos és megbízható legyen a jármű.

A rakétafejlesztéssel foglalkozó vállalatok világszerte gyakran szembesültek visszaesésekkel és késedelmes határidőkkel. Csütörtökön azonban a Deep Blue Aerospace vezérigazgatója és alapítója, Huo Liang magabiztosnak tűnt azzal kapcsolatban, hogy a rakéta készen áll majd a 2027-es repülésre, amikor a jegyértékesítési livestream során a tervekről beszélt.

Ez volt az első alkalom, hogy egy kínai cég nyilvános árusításra bocsátotta az űrturizmusra szóló jegyeket. A Deep Blue Aerospace a kínai kereskedelmi űrkutatási cégek élvonalába tartozik, amelyek rakétákat fejlesztenek Peking nagyratörő űrterveihez – ezek között szerepel a SpaceX amerikai cég Starlinkjével vetekedő műholdkonstellációk kiépítése. Kína az Egyesült Államok mellett domináns űrhatalommá akar válni.

437 millió forint egyszeri befizetés után 26 milliós havidíjért bárhol lehet 10 gigabites internet – új szolgáltatást indított a SpaceX

Alaszkában már működik az újfajta Starlink-szolgáltatás, melyet elsősorban az ilyen távoli helyszíneken működő internetszolgáltatóknak ajánl a SpaceX.

Az Amazon-alapító Jeff Bezos Blue vállalata, az Origin 2021-ben hajtotta végre első kereskedelmi célú űrrepülését négy magánszemély részvételével, míg a Richard Branson brit milliárdos által alapított űrturisztikai vállalkozás, a Virgin Galactic tavaly kezdett rendszeres utakat kínálni az űrbe.

„Az egyik legsimább repülés” – nyolcadjára vitt turistákat az űrbe a Blue Origin űrhajója (videó)

Szinte már rutinszerűen ment végbe a New Shepard űrkapszula nyolcadik emberes küldetése, hat űrturistával a fedélzetén.

A múlt hónapban a SpaceX Polaris Dawn missziójának fedélzetén egy négyfős, civilekből álló legénység űrsétájukkal történelmet írt.

Elindult a SpaceX kockázatos történelmi küldetése, ami elhozhatja az első privát űrsétát is – videó

Sikeres volt az indítás, kezdetét vette az ötnapos Polaris Dawn-misszió, melynek keretein belül olyan messzire jut négy ember az űrben, mint az Apollo-program 1972-es lezárása óta senki.