Újfajta módszerrel próbálnak a szakemberek a maláj légitársaság Boeing 777-esének a nyomára bukkanni, ami 2014-ben zuhant le 239 emberrel a fedélzetén.
Tíz évvel ezelőtt, 2014. március 8-án eltűnt a radarokról a Malaysia Airlines MH370-es járata – egy Boeing 777-es –, nem sokkal azután, hogy az elindult Kuala Lumpurból Peking felé. Az utasok holttestét azóta sem találták meg a szakemberek, csupán a repülőgép néhány darabját sikerült fellelni az elmúlt egy évtizedben. A repüléssel és technológiával foglakozó tudományos újságíró, Jeff Wise – aki maga is képzett pilóta – most új megoldással találná meg az eltűnt gép roncsait.
A Finding MH370 Initiative elnevezésű projekt során teljesen új megközelítést alkalmaznának a roncsok felkutatására. Az eddig használt víz alatt közlekedő drónok és a tengerfenék átkutatása helyett egy Boeing 777-es alkatrészeit szórnák bele az Indiai-óceánba, majd egy jeladó segítségével figyelnék azok mozgását – írja az Interesting Engineering.
A szakember úgy véli, hogy a korábban partot ért alkatrészek sodródásának mintái közelebb vihetik a kutatókat ahhoz, hogy megtalálják magát a roncsot.
A lezuhant Boeing 777-es első alkatrészeit 2015 júliusában találták meg a Réunion nevű vulkáni sziget partjainál. A szakemberek az elmúlt években ezek sodródására összpontosítottak, hátha meg tudják határozni, hogy az óceán mely pontjáról indultak útnak.
Az elmúlt időszakban néhány szárnyelemet már a tengerbe dobtak, hogy megnézzék, azok hogyan vándorolnak. Wise szerint azonban ezeknek a kísérleteknek kiterjedtebbnek kell lenniük. Ennek keretében dobnának újabb szárnyelemet az óceánba, amelynek útvonalát 18 hónapot át fogják figyelemmel kísérni a szakemberek. Emellett azt is megvizsgálják majd, hogy milyen élőlények telepednek meg a felületén, az ugyanis szintén elárulhatja, hogy milyen útvonalat járt be, ez pedig a korábban talált eredeti alkatrészekkel összehasonlítva fog igazán pontos eredményt adni a repülőgép lehetséges nyughelyével kapcsolatban.
Wise szerint amikor az eredeti alkatrészt megtalálták, akkor egy paradoxonnal találták magukat szembe a szakemberek: egyfelől fiatal kacslábú rákok voltak a felszínén – ez arra utal, hogy egy év telt el a vízbe kerülés és a tárgy megtalálása között –, másfelől viszont a teljes felületén jelen voltak az élőlények, még a vízfelszín feletti részen is, ami nem jellemző rájuk.
Wise szerint a vizsgálat feloldhatja ezt a paradoxont, és segíthet végre tisztázni, hogy hol nyugszik a lezuhant repülőgép.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.