Tech HVG 2024. október. 09. 18:03

Óceánba dobnák egy Boeing 777-es darabjait, hogy megtalálják a 10 éve lezuhant maláj utasszállító roncsait

Újfajta módszerrel próbálnak a szakemberek a maláj légitársaság Boeing 777-esének a nyomára bukkanni, ami 2014-ben zuhant le 239 emberrel a fedélzetén.

Tíz évvel ezelőtt, 2014. március 8-án eltűnt a radarokról a Malaysia Airlines MH370-es járata – egy Boeing 777-es –, nem sokkal azután, hogy az elindult Kuala Lumpurból Peking felé. Az utasok holttestét azóta sem találták meg a szakemberek, csupán a repülőgép néhány darabját sikerült fellelni az elmúlt egy évtizedben. A repüléssel és technológiával foglakozó tudományos újságíró, Jeff Wise – aki maga is képzett pilóta – most új megoldással találná meg az eltűnt gép roncsait.

A Finding MH370 Initiative elnevezésű projekt során teljesen új megközelítést alkalmaznának a roncsok felkutatására. Az eddig használt víz alatt közlekedő drónok és a tengerfenék átkutatása helyett egy Boeing 777-es alkatrészeit szórnák bele az Indiai-óceánba, majd egy jeladó segítségével figyelnék azok mozgását – írja az Interesting Engineering.

A szakember úgy véli, hogy a korábban partot ért alkatrészek sodródásának mintái közelebb vihetik a kutatókat ahhoz, hogy megtalálják magát a roncsot.

A maláj gép példátlan rejtélye: Hogyan tűnhet el egy repülő úgy, hogy már tíz éve nem találják?

2014. március 8-án tűnt el a Malaysian Airlines MH370-es járata 239 emberrel a fedélzetén. Az azóta eltelt tíz évben vadabbnál vadabb elméletek születtek, minden idők legnagyobb kutatását folytatták le a roncsok után két tengeren és négy kontinensen, a repülés biztonsági és technikai szabályait is megváltoztatták, hogy ne lehessen még egyszer akkora hibákat elkövetni, mint az eltűnés éjjelén, a légitársaság pedig becsődölt.

A lezuhant Boeing 777-es első alkatrészeit 2015 júliusában találták meg a Réunion nevű vulkáni sziget partjainál. A szakemberek az elmúlt években ezek sodródására összpontosítottak, hátha meg tudják határozni, hogy az óceán mely pontjáról indultak útnak.

Az elmúlt időszakban néhány szárnyelemet már a tengerbe dobtak, hogy megnézzék, azok hogyan vándorolnak. Wise szerint azonban ezeknek a kísérleteknek kiterjedtebbnek kell lenniük. Ennek keretében dobnának újabb szárnyelemet az óceánba, amelynek útvonalát 18 hónapot át fogják figyelemmel kísérni a szakemberek. Emellett azt is megvizsgálják majd, hogy milyen élőlények telepednek meg a felületén, az ugyanis szintén elárulhatja, hogy milyen útvonalat járt be, ez pedig a korábban talált eredeti alkatrészekkel összehasonlítva fog igazán pontos eredményt adni a repülőgép lehetséges nyughelyével kapcsolatban.

Wise szerint amikor az eredeti alkatrészt megtalálták, akkor egy paradoxonnal találták magukat szembe a szakemberek: egyfelől fiatal kacslábú rákok voltak a felszínén – ez arra utal, hogy egy év telt el a vízbe kerülés és a tárgy megtalálása között –, másfelől viszont a teljes felületén jelen voltak az élőlények, még a vízfelszín feletti részen is, ami nem jellemző rájuk.

Wise szerint a vizsgálat feloldhatja ezt a paradoxont, és segíthet végre tisztázni, hogy hol nyugszik a lezuhant repülőgép.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.