Tech HVG 2024. október. 09. 10:03

Fellebbezési Központ indul az Európai Unióban, bárki reklamálhat a közösségi oldalak döntése miatt

Az év végén kezdheti meg a működését az európai Fellebbezési Központ, amit az ír adatvédelmi hatóság hívott életre. Bár a működése papíron jól hangzik, egyelőre több a kérdés, mint a válasz vele kapcsolatban.

Az Európai Unió felhasználói a jövőben nemcsak a közösségi médiacégeknek nyújthatnak be fellebbezést, ha úgy érzik, hogy egy bejegyzésüket vagy hozzászólásukat jogtalanul törölték a platform moderátorai. Az ír adatvédelmi hatóság létrehozta az úgynevezett Fellebbezési Központot (Appeals Centre), ami épp az ilyen panaszokat hivatott majd fogadni.

A lépés mögött hasonló elképzelés áll, mint ami alapján a Meta életre hívta az Ellenőrző Bizottságot. Ez a testület – amit a cég fizet, de állítja, nem szól bele a működésébe – olyan jogosítványokkal rendelkezik, amelynek köszönhetően a „legnehezebb és a legjelentősebb” ügyekben dönthet. Ennek fényében mérlegelheti és felülírhatja a tartalommoderálásra vonatkozó döntéseket a Facebookon, az Instagramon és a Threadsen.

A Meta már régóta azt javasolja, hogy más cégek is használják a szervezetét, erre azonban nem sok ösztönzést adott nekik. Ezen változtatott némileg Európában a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (DSA), ami lehetővé tette a Békéltető Testületek (Out-of-Court Dispute Settlement, ODS) létrehozását, amely segít a felhasználói panaszok rendezésében.

Az uniós Fellebbezési Központot Thomas Hughes fogja vezetni, és az ír adatvédelmi hatóság ígérete szerint 2024 végén kezdi majd meg működését. A weboldalán keresztül magánszemélyek és szervezetek is nyújthatnak majd be fellebbezést a moderálási döntésekkel kapcsolatban. A folyamat elején egy „jelképes összeget” is be kell majd fizetniük, amit visszakapnak abban az esetben, ha a Központ az ő javukra dönt.

Az egyelőre nem világos, hogy ez a döntési folyamat hogyan épül majd fel, és az sem, hogy hány ügyre lesz kapacitása a szakembereknek. A Meta Ellenőrző Bizottságához az évek alatt 400 ezer panasz érkezett, ebből 2023-ban csupán 53 esetében született döntés. Az ír adatvédelmi hatóság szerint ráadásul a Fellebbezési Központ döntései nem kötelező érvényűek, így még abban az esetben sem kell változtatniuk a platformoknak egy kérdésben, ha az ügyben döntés született.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Élet+Stílus Nemes Nikolett 2024. december. 28. 18:00

Pisszeghet, sípolhat, szisszenhet és pöföghet a befőttesüveg, de pont ez a jó: így  fermentáltunk savanyú káposztát

Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat fogyasztunk. Többek között savanyú káposztát is készíthetünk ezzel a módszerrel – elmondjuk, hogyan érdemes csinálni lépésről lépésre, mit kell tudni a sózásról, fűszerezésről, hogyan kombináljuk az alapanyagokat, és mire figyeljünk különösen az erjesztés során.