Tech HVG 2024. október. 08. 10:30

Hogyan használhatja a mesterséges intelligenciát a márkamenedzsmentben?

A márkamenedzsmentben eddig elsősorban a kreatív tehetségek területe volt, most már a mesterséges intelligencia is hatékonyan alkalmazható benne.

Az MI nemcsak marketingtevékenységek, mint például A/B tesztek vagy keresőszó-licitálás során bizonyul hatékonynak, hanem a márkák hírnevének és imázsának építésében is komoly támogatást nyújthat. Míg a márkamenedzsment korábban kizárólag az emberi kreativitásra épített, az MI technológiák ma már komplex kreatív feladatokat is automatizálhatnak, mint például a terméktervezést.

Az MI nem helyettesítheti teljesen az emberi kreativitást, de hozzájárulhat a fogyasztói élmények és benyomások formálásához minden interakció során.

Példaként említhetjük a Nike együttműködését az Obvious nevű párizsi művészcsapattal, amely MI-alapú dizájnokat készít. Amikor a Nike 2020-ban új Air Max dizájnokat kért tőlük, az Obvious egy generatív MI-modellt használt a régi Air Max modellek (Air Max 1, Air Max 90 és Air Max 97) képeinek feldolgozására, hogy széles skálájú új dizájnötleteket hozzon létre. Az MI által generált modelleket azonban nem egy az egyben használták: a művészek emberi beavatkozással finomították a dizájnokat, hogy azok tükrözzék a Nike stílusát, miközben újdonságot és frissességet is hoztak a termékbe. A limitált kiadású cipők másfél hét alatt elfogytak.

NIKE AIR MAX 97 “AI INSPIRED” BY OBVIOUS

We are proud to finally unveil you our Nike “AI INSPIRED”, a pair co-designed with Nike during the workshop organized by @nikebyyouworkshop.

Az eset jól illusztrálja, hogy bár az MI-technológiák önmagukban nem tudják megvalósítani a márkák által tett ígéreteket, segíthetnek a kreatív folyamatokban, hozzájárulva az ügyfélkapcsolatok és a márka hűségének erősítéséhez.

Ugyanakkor az MI használata a márkamenedzsmentben kihívásokat is rejthet magában, például ellenállást válthat ki az ügyfelek és alkalmazottak körében. Az MI túlzott alkalmazása esetén fennállhat annak a veszélye, hogy az emberi beavatkozás és kontroll eltűnik, ami negatívan befolyásolhatja a márka hitelességét. Az MI sikeres integrációjához fontos megérteni, hogyan érzékelik ezt a technológiát az érintettek, és a márkamenedzsmentért felelős szereplők mit tehetnek annak érdekében, hogy a többiek támogatóik legyenek.

A márkamenedzsment 4P-je és az MI szerepe

Julian De Freitas és Elie Ofek a Harvard Business Review-ban arról írnak, hogy a MI a márkamenedzsment négy kulcsfontosságú területén fejlesztheti a teljesítményt: produktivitás (Productivity), előrejelzés (Prediction), személyre szabás (Personalization) és javaslatok (Proposals). Ez a 4P meghatározza, hogyan erősítheti az MI a márkák piaci értékét és hitelességét.

  1. Produktivitás: Az MI növeli a marketingfeladatok hatékonyságát, javítja az ügyfélélményt, és erősíti az ügyfélhűséget. Például az Intuit, amely olyan szoftvereket kínál, mint a TurboTax, a hírleveleiről széles körben ismert Mailchimp és a QuickBooks, MI-alapú megoldásokat alkalmazott az ügyfélszolgálati visszajelzések javítása érdekében. Az MI-modellekkel az Intuit képes volt minden egyes hívást értékelni és személyre szabott visszajelzést nyújtani az ügyfélszolgálati dolgozóknak, ezzel növelve az ügyfél-elégedettséget, miközben csökkentette az emberi felügyelet és tréning költségeit.
  2. Előrejelzés: Az MI képes csökkenteni a bizonytalanságot azáltal, hogy pontosabb előrejelzéseket készít a termékek teljesítményéről és karbantartási igényeiről. A Caterpillar például MI-t alkalmaz a nehézgépek meghibásodásainak előrejelzésére. A törökországi alvállalataként működő Borusan Cat MI-vezérelt szenzorokat használt, hogy 97 százalékos pontossággal előre jelezzék, mikor fog egy gépalkatrész meghibásodni. Ennek köszönhetően a gépeket minimális állásidővel tudták javítani, ezzel növelve az ügyfelek elégedettségét és lojalitását.
  3. Személyre szabás: Az MI lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy személyre szabott ajánlatokat kínáljanak, ezzel növelve az ügyfelek elkötelezettségét és a márkával való kapcsolódásukat. A LOOP autóbiztosítási alkalmazás például nem veszi figyelembe a hagyományos biztosítási szempontokat, mint a hitelképesség vagy a foglalkozás, hanem AI segítségével valós idejű vezetési adatokat elemez, és ez alapján alakítja ki a személyre szabott biztosítási díjakat. Az ügyfelek így úgy érzik, hogy a márka igazságos, és valóban törődik velük.
  4. Javaslatok: Az MI új kreatív megoldásokat kínálhat, miközben hű marad a márka alapértékeihez. A Jasper MI, egy marketingtartalom-generátor, segít a vállalatoknak marketingkampányokat létrehozni a márka egyedi hangvételével. Az MI támogatja a marketingcsapatokat, hogy gyorsan készítsenek tartalmat anélkül, hogy veszélyeztetnék a márka egyedi stílusát és hangvételét.

Hogyan lesz a majdnem semmiből jó szöveg? Már mutatjuk is 15 tételben

Van élet a ChatGPT-n túl: a mesterséges intelligenciával dolgozó szöveggenerátorok képesek egy szövegből jobbat, rövidebbet, hosszabbat, hivatalosabbat, szórakoztatóbbat csinálni. És még a Google-keresőben is előbbre kerülhetünk.

MI workshopok és képzések

Az MI-alapú márkamenedzsment iránt érdeklődő vállalatok számára workshopjaink és tréningjeink ideális megoldást kínálnak. Ismerje meg, hogyan használhatja az MI-t a márkájának hatékonyabb kezeléséhez, és hogyan érheti el, hogy cége a legmodernebb MI technológiákra építve növekedjen!

Találkozzunk november 13-án a BMC-ben a HVG AI training & workshopján

Részletek és jegyvásárlás early bird-kedvezménnyel a rendezvény weboldalán.

HVG AI training & workshop
HVG