Történetének meglehetősen viharos napjait éli az Apple, innen is, onnan is kapja a csapásokat. Még sikertermékénél, az iPhone-nál sincs rendben minden. Olyan lépésre lehet szüksége ez utóbbi esetben, amit korábban mereven elutasított a cupertinói vállalat.
Több országban is vizsgálják a működését, az EU-ban komoly, a vállalat számára nem feltétlenül pozitív lépéseket kell tennie a piacon maradás érdekében, szóval voltak már jobb napjai is az Apple-nek. Ráadásul üzleti tevékenységének két, hagyományosan megbízható része van mélyponton: az iPhone és a kínai piac – írja hírlevelében a Bloomberg neves Apple-szakértője, Mark Gurman.
Bár az okostelefonos piac volumene nyolc százalékkal nőtt, az iPhone darabban mért eladásai visszaestek, az IDC becslése szerint 10 százalékos a csökkenés. Összességében az Apple piaci részesedése 17,3 százalékra esett vissza az egy évvel ezelőtti 20,7 százalékról.
Itt van azután az Apple egyik kedvenc piaca, Kína, ahol betiltották a külföldi márkák használatát, így az iPhone-okat is a kormányzati munkahelyeken, és előnyben részesítik a hazai gyártók modelljeit. (Érdemes nem megfeledkezni róla: ez azt követően történik, hogy az Egyesült Államok kormánya minden eszközével belekezdett a piacvezetésre igencsak esélyes kínai Huawei gyengítésébe.) Bár a jelenlegi iphone-osok nem váltanak tömegével Kínában, nagy kérdés, hogy frissítenek-e újabb iPhone-modellekre, illetve hogy miként tud bevonzani új felhasználókat az Apple a saját ökoszisztémájába. Az ünnepi negyedév során az Apple kínai eladásai 13 százalékkal estek, és az elemzők további csökkenést prognosztizálnak a legutóbbi negyedévre is (amelyről majd május elején számol be az Apple).
Eltekintve a geopolitikai és világgazdasági nehézségektől, a telefonárak emelkedésétől, azért az Apple is ludas kicsit a lesújtó eredményekben. Az Apple csúcstelefonja ugyanis nem sokat változott az iPhone 12 közel négy évvel ezelőtti megjelenése óta. Ezt ellensúlyozandó, a vállalat mindent megtett a szolgáltatások és kiegészítők terén, így még ha nem is frissítenek sűrűn a telefontulajdonosok, szép summát költhetnek el nála. Azonban a növekedés itt is megállt, és Gurman szerint valamit változtatni kellene.
Ilyesfajta lépés lehetne valamiféle merőben új termék, de épp mostanában láthatunk itt is problémákat. Néhány hónapja röppent fel a hír, hogy egy projektnek vége, a cég egy évtizedet és dollármilliárdokat ölt egy olyan autó fejlesztésébe (Apple Car), amely végül nem látja meg a napvilágot.
Vagy ott a kevertvalóság-szemüveg, a Vision Pro, amely egyelőre még nem is igazán kiforrott, viszont borsos az ára, szóval messze van attól, hogy pénzt keressen az Apple számára.
A szakértőnek azonban van ötlete azzal kapcsolatban, mi is lehetne megfelelő lépés egy ilyen helyzetben: az iPhone egy valóban olcsóbb verziójának kifejlesztésével betörni a feltörekvő piacokra. Még a gazdagabb országokban is sokan szeretnének olcsóbb iPhone-t, amire az Apple mindig is a száját húzva reagált. Persze az új modellek debütálásakor csökkentette a régebbiek árát, mindössze 30-40 ezer forintnak megfelelő összeggel, és bár 2013-ban bemutatta az iPhone 5c-t, azért ez a műanyagba csomagolt modell sem lett igazán olcsó. Aztán 2016-ban jött az iPhone SE, amely már valóban jóval olcsóbb volt a „nagy” modelleknél, de a dizájnja hamar elavulttá tette. A mai iPhone SE 429 dollárba kerül, ami – véli Gurman – a funkciók hiányát tekintve nem túl jó üzlet, nem is említve, hogy a kínai konkurensek nagyobb kijelzőjű és több kamerával ellátott androidos modelleket kínálnak sokkal olcsóbban.
Ha az Apple komolyan akar a fejlődő országokkal foglalkozni, akkor 250 dollár (nagyjából 92 ezer forint) körüli áron kell iPhone-t kínálnia, igaz, ez az, amit Gurman szerint Steve Jobs sosem tett volna meg. A költségek leszorítása érdekében az Apple visszatérhetne a teljes képernyős LCD-re, csökkenthetné a kamerák számát, és egy régebbi, de megfelelő chipkészletre bízhatná a készülék vezérlését. Műanyag használata mellett megtartaná az ipari formatervezést. Végül korlátozhatná a telefon értékesítését a feltörekvő gazdaságokra.
Mindehhez viszont gondolkodásváltásra lenne szükség, az Apple-nek – írja a szakértő – el kellene felejtenie az óriási haszonkulcsot, csak a bevételre és a piacszerzésre kellene koncentrálnia. Ez a lépés segíthetne a vállalat márkanevének kiépítésében a fejlődő világban, ami akár azzal is kecsegtethet, hogy később drágább modellekre váltanak a felhasználók. És persze egyre többen fognak költeni az Apple-szolgáltatásokra és -alkalmazásokra.
„Nem kínálunk lecsupaszított, silány termékeket” – mondta Jobs évekkel ezelőtt, és az Apple ma is ezt a filozófiát követi. Viszont a piac változik, és ma már más szelek fújnak, több a konkurens, és egyre nagyobb a tét. Emberek milliárdjai vannak a világon, akik nem használnak Apple-termékeket, és nem biztos, hogy ezen lehet változtatni egy olcsóbb lehetőség nélkül. A legígéretesebb piac India lehet, ahol az Apple már terjeszkedik is. Mindez nem jelenti azt, hogy az Apple-nek le kell írnia Kínát, annak továbbra is kulcsüzletnek kell maradnia. De a vállalatnak kevésbé kellene függenie az országtól, és ebben egy olcsó iPhone fejlesztése segíthetne – zárja hírlevelét a szakértő.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.