Még februárban tesztelte az amerikai Venus Aerospace a saját fejlesztésű hajtóművét, amit a cég által fejlesztett repülőgép kaphat majd meg.
Az amerikai Venus Aerospace azt tűzte ki célul, hogy a hangsebesség kilencszeresére gyorsítaná a saját fejlesztésű repülőgépét, ami így 60 perc leforgása alatt a világ bármely pontját el tudná érni. A vállalat tavaly sikeresen tesztelte az erre a célra kifejlesztett hajtóművét, most pedig úgy tűnik, sikerült a következő szintet is megugrani.
Minap közölték, hogy még február 24-én tesztelték egy drónnal a hajtóművet. A 2,4 méter hosszú szerkezetet egy repülőgép vitte fel 3657 méteres magasságig, majd miután levált róla, a hatómű 80 százalékos tolóerővel indult be. Azért csak ennyivel, mert a mérnökök nem akarták, hogy a drón átlépje a hangsebességet.
Végül 0,9 Mach-ra, 1111 km/h-ra sikerült felgyorsítani, vagyis éppen nem érte el a hangsebességet. A szerkezet összesen 16 km-t tett meg. Andrew Duggleby, a Venus Aerospace technológiai igazgatója és társalapítója szerint a teszt jól sikerült, és rengeteg adatot tudtak rögzíteni, ami megkönnyíti a következő repülést.
Sarah Duggleby, a vállalat vezérigazgatója és társalapítója szerint a sikeres teszt komoly lépés abba az irányba, hogy később meg tudják építeni forgó detonációs rakétamotorral (rotating detonation rocket engine, RDRE) szerelt repülőgépet.
Az RDRE abban különbözik a többi hajtóműtől, hogy a tolóerőt egy szuperszonikus égési folyamat, a detonáció adja. Az üzemanyagot ebben az esetben nem elégeti a szerkezet, hanem felrobbantja egy kör alakú kamrában. A robbanás során keletkezett lökéshullám beindítja a következő robbanást, majd az azt követőt, és így tovább – egészen addig, amíg az üzemanyag el nem fogy. Az ilyen konstrukciókban a detonációk biztosítják a tolóerőt, míg maga a folyamat önfenntartó.
Hogy milyen őrületesen gyors repülést jelentene a hangsebesség kilencszeresének elérése, azt jól mutatja, hogy a híres Concorde a hangsebesség kétszeresével repült, míg a világ leggyorsabb repülőgépe, amit ember vezetett a NASA/USAF X-15-öse volt 1967-ben. Pete Knight pilóta ezzel a sugárhajtással 6,7 Mach-os, mintegy 7274 kilométeres óránkénti sebességet ért el.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.