A férfi a halála előtt néhány nappal még vallomást tett a repülőgépgyártó ellen folyó perben.
Holtan találták az Egyesült Államokban a Boeing egy korábbi alkalmazottját, aki arról volt ismert, hogy nyilvánosságra hozta a vállalat gyártási szabványaival kapcsolatos aggályait – írja a BBC.
John Barnett 32 évig, 2017-es nyugdíjba vonulásáig dolgozott a Boeingnél.
A halála előtti napokban tanúvallomást tett a vállalat ellen indított perben, aztán a Boeing közleménye szerint öngyilkos lett.
Barnett 2010-től minőségbiztosítási vezetőként dolgozott a 787 Dreamlinert, a főként hosszú távú útvonalakon használt legmodernebb utasszállító repülőgépet gyártó North Charleston-i üzemben.
Nem sokkal azután, hogy megkezdte a munkáját ebben a beosztásában, aggasztani kezdte, hogy az új repülőgépek gyártásának sürgetése miatt az összeszerelési folyamatot siettették. Szerinte ezzel a biztonságot veszélyeztették, de a vállalat tagadta az állításait.
2019-ben azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy a gyártósoron a túl nagy nyomás alatt dolgozó munkások szándékosan szeretek be nem megfelelő minőségű alkatrészeket a repülőgépekbe. Egyes esetekben még a selejttárolókból is kivették a nem megfelelő alkatrészeket, és beépítették azokat a készülő repülőgépekbe, hogy elkerüljék a késedelmeket a gyártósoron.
Arról is beszélt, hogy a munkája során súlyos problémákat tárt fel, rájött, hogy négyből egy légzőmaszk nem működne vészhelyzetben.
Ezekkel az aggályaival először a Boeing vezetőinek a figyelmét hívta fel, de azt állította, hogy ezzel semmit nem ért el.
A Boeing tagadta a problémákat, de z amerikai szabályozó hatóság, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2017-es felülvizsgálata helyt adott Barnett néhány aggályának.
Barnett miután egészségügyi okokból nyugdíjba ment, hosszan tartó pereskedésbe kezdett a vállalat ellen. Azt állította, hogy a Boeing az általa jelzett problémák miatt ellehetetlenítette a karrierjét.
A halála idején Barnett Charlestonban tartózkodott, ahol az üggyel kapcsolatos jogi meghallgatásokon vett részt. A múlt héten hivatalos vallomást tett az ügyben, de szombaton újabb kihallgatások vártak volna rá.
Amikor nem jelent meg a szombati meghallgatásán, a szállodájában érdeklődtek utána. Végül a szálloda parkolójában holtan találták.
A Boeing repülőgépiének gyártásával kapcsolatos minőségbiztosítási aggályok azért kerültek ismét a figyelem középpontjába, mert januárban az egyik gépükről repülés közben szakadt le a géptörzs egy része.
Azóta sem értek véget a légiipari cég megpróbáltatásai:
- Egy héttel később arról írtunk, hogy úgy szállt fel egy Boeing repülő, hogy repedt volt az ablak a pilótafülkében
- Majd lángra lobbant egy Boeing 737-es hajtóműve
- De megesett az is, hogy a levegőben gyulladt ki, ezért kényszerleszállást hajtott vége egy Boeing teherszállító
- Sőt, egyszer az az orrkerék is leesett egy felszálló Boeingről
- Majd újabb Boeing-gépekben találtak hibákat
- Kiderült, hogy több csavar is hiányzott a repülés közben kiszakadt ajtóból.
- Bekerült a hírekbe, hogy kimustrált Boeingekből hiénáznák ki az autóalkatrésznek valót
- Felszállt a United Airlines Boeing 757-ese, majd elkezdett szétesni a szárnya
- Felszállás közben hagyta el a kerekét egy Boeing 777-es
- Félig nyitott raktérajtóval érkezett meg egy gépük Portlandbe
Nem is csoda, hogy volt olyan légiipari szereplő, aki arról beszélt, hogy a gyártó cégek és a felügyelő szervek „meglehetősen meghitt” kapcsolatban élnek egymás mellett, a Boeing-vezér pedig arról beszélt, hogy most már tényleg igyekeznek többet nem hibázni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.