Tech hvg.hu 2024. január. 10. 12:03

Nagy bejelentést fog tenni pénteken a NASA

Speciális kialakítást kapott az X-59 néven emlegetett újfajta repülőgép, ami úgy tudja átlépni a hangsebességet, hogy a hangrobbanás nem hangosabb annál, mint amikor valaki becsapja egy autó ajtaját.

Hosszú évek óta dolgozik a NASA és az amerikai Lockheed Martin azon a repülőgépen, amelyről a várakozások szerint a január 12-ére tervezett eseményen rántják le a leplet. Az X-59 Quesst (azaz Quiet Supersonic Technology) egy szuperszonikus sebességre képes, sugárhajtású repülőgép, amit úgy terveztek meg, hogy a hangsebességet hangrobbanás nélkül lépje át. A járművet sokan már az új Concorde-ként emlegetik.

A szerkezetről korábban úgy nyilatkozott a NASA, hogy az erőteljes hangrobbanás helyett a hangsebesség elérése-átlépése csupán akkora zajjal jár majd, mintha egy autó ajtaját csapná be valaki – írja a Space.com.

A NASA szerint az új fejlesztés segíthet módosítani azok a szabályokat, amelyek tiltják, hogy a hangsebesség feletti sebességre képes gépek a városok felett repüljenek el.

Videón a NASA új repülőgépe, ami 1062 km/h-val fog menni

A NASA azt ígéri, az új szuperszonikus repülőgép sokkal csendesebb lesz, mint a Concorde.

A gépet magyar idő szerint pénteken 22 órakor mutatja majd be a NASA, amit élőben közvetít majd, többek között a YouTube-on.

A Space.com megjegyzi: az X-59-et egyszer már láthatta a közönség, 2023 augusztusában. Az ugyanakkor csak egy előzetes verzió volt, végleges kinézetét mostanáig alakították. A várakozások szerint különleges látványt nyújt majd a bemutató.

A repülőgép hosszú, hegyes orral rendelkezik, ami 11,5 méter hosszú. A NASA szerint erre azért van szükség, mert ez segít alakítani a lökéshullámokat. A pilóták emiatt nem látnának ki az elülső szélvédőn, de valójában ilyen nincs is a gépen.

Ehelyett a pilóták a NASA által External Vision Systemnek (XVS) nevezett rendszert használják, hogy lássák, mi történik a gép előtt. Ez a rendszer egy előre néző kamerát, egy pilótafülkébe szerelt kijelzőt és egyedi képfeldolgozó szoftvert jelent, hogy tökéletes és zavartalan legyen a látvány.

Készül a nagy tesztre a NASA, hangsebességgel repülhet az „új Concorde"

A NASA tervei szerint az X-59 kódjelű repülőgép úgy fogja majd átlépni a hangsebességet, hogy az nem jár hangrobbanással.

A repülőgép 30 méter hosszú, 9 méter széles, és úgy tervezték, hogy a hangsebesség 1,4-szeresével repüljön. Ez nagyjából 1489 km/h-t jelent a 16 764 méteres utazómagasságon.

A NASA már arra is készen áll, hogy a lakóterületek felett repüljön el az X-59-essel. A repülés során rögzített adatokat aztán a jelenlegi szabályozás átdolgozására ajánlják fel.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.