Tech hvg.hu 2023. október. 30. 11:03

Titokból egy 124 méter hosszú, 120 km/h-val szálló valóság lett: magasba emelkedik az új léghajó, és ígérik, ebből nem lesz Hindenburg

Bár ránézésre hasonlít rá, a Pathfinder 1 léghajó felépítése teljesen más, mint az 1937-ben katasztrofális véget érő Hindenburg. A fejlesztést a Google társalapítója, Sergey Brin cége végezte, sokáig a legnagyobb titoktartás mellett.

Engedélyt adott az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) arra, hogy Kaliforniában tesztrepülést végezzenek egy 124 méter hosszú, héliummal töltött léghajóval. A Pathfinder 1 Sergey Brin, a Google társalapítójának nevéhez kötődik, az LTA Research nevű cége tervezte a légi járművet. A tervek szerint rakományt és embert is lehet majd szállítani vele.

Az IEEE Spectrum emlékeztet: az engedély kiadásával a Hindenburg 1937-es katasztrófája óta ez lesz a legnagyobb léghajó, ami a magasba emelkedik. A tesztrepülést a Szilícium-völgyben található Moffett Field repülőtér, valamint a vele szomszédos Palo Alto repülőtere közötti légtérben végzik el.

Elveszett videón a Hindenburg léghajó katasztrófája

Az NBC 10-es csatornája egy olyan videót mutatott be, amit eddig csak pár ember láthatott az 1937-ben, leszállás közben felrobbant léghajó katasztrófájáról.

Az eszköz 460 méter magasba emelkedhet fel, így nem fogja megzavarni a környékbeli repülőterek forgalmát sem.

A léghajóval először egy statikus tesztet hajtanak majd végre, vagyis kirögzítve emelkedhet fel egy bizonyos magasságig. Ezután 25 olyan tesztrepülés során összesen 50 órát kell biztonságosan a levegőben, de még nem túl magasan töltenie.

LTA Research and Exploration

Bár a Pathfinder 1 külsőre nagyon hasonlít a 20. század elején gyártott léghajókra, felépítésében teljesen más. A léghajó váza titánból és szénszálas anyagból épül fel, így aztán a szerkezet elég könnyű ahhoz, hogy a gyúlékony hidrogén helyett a nem gyúlékony hélium emelje magasba.

A léghajó 120 km/h sebességre képes.

A léghajón összesen 12 villanymotor található, ezek segítik a függőleges fel- és leszállást. Ettől függetlenül a hajtáslánc hibrid: egy 150 KW-os dízelgenerátor állítja elő az áramot a 24 akkumulátor számára. Üzemanyagként viszont a későbbiekben hidrogént is terveznek használni.

A megerősített burkolatban több érzékelő ügyel a gázszint folyamatos követhetőségére.

LTA Research and Exploration

Bár a Pathfinder 1-et úgy tervezték meg, hogy egyetlen pilóta vezesse, a tesztek során egészen biztosan két pilóta kap majd rajta helyet – egészen addig, amíg ki nem derül, hogy mekkora terheléssel jár egy személy számára az eszköz üzemeltetése. Ha a teszteket sikerül elvégezni, 14 utas utazhat majd a gép fedélzetén.

A tervek szerint a Pathfinder 1-et Kaliforniában fogják gyártani. Ott egyébként már elkezdték egy még nagyobb, 180 méter hosszú léghajó fejlesztési munkálatait.

Az LTA humanitárius küldetéseken vetné be a légi járművet, vagyis olyan helyre szállítana embert és/vagy rakományt, ami közúton megközelíthetetlen.

Az FAA által kiadott engedély a következő egy évre szól, a cég azonban 180 napon belül teljesítené az összes tesztet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.