A Google ellen zajló trösztellenes perben az Apple is érintett. Dollármilliárdok cserélnek gazdát a két cég között azért, hogy a Google legyen az alapértelmezett kereső a Safariban. Azonban van, aki szerint ez az üzlet egyáltalán nem a pénzről szól.
Win-win helyzet, mondhatnánk az Apple és a Google megállapodására: a Google rengeteget (állítólag évi 8 milliárd dollárt) fizet azért, hogy a felhasználók iPhone-jaikon, iPadjeiken, Macjeiken az ő keresőmotorját használják, viszont ebből fakadóan óriási bevételre tud szert tenni, nem utolsósorban azért, mert az Apple-eszközökkel rendelkezők értékes csoportot jelentenek a hirdetők számára.
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma megvádolta a Google-t, hogy elfojtja a versenyt azáltal, hogy fizet az Apple-nek – valamint az amerikai Verizon telekommunikációs szolgáltatónak és más technológiai cégeknek – azért, hogy a keresőmotorját elsőnek lássák meg a felhasználók. Az elmúlt negyedszázad legnagyobb trösztellenes tárgyalásán jelenleg a meghallgatások zajlanak, és várhatóan a jövő év elején születik majd meg az ítélet.
A napokban az Apple szolgáltatásokért felelős alelnöke, Eddy Cue védte meg a cég döntését, amely szerint a Google-t jelölte ki alapértelmezett keresőmotornak a Safariban. Az AP hírügynökség szerint Cue hangsúlyozta, hogy az internetes keresések terén egyetlen járható alternatíva sem felelt meg a Google által kínált profizmusnak. Cue megjegyezte, hogy egyetlen alternatív keresőmotor sem volt „olyan jó”, mint a Google a telefon- és számítógép-felhasználók internetes keresésében.
Mindez egybecseng a Google azon kijelentésével, hogy az elsőbbsége nem a versenytársak kizárásából, hanem keresőmotorja kiváló minőségéből fakad, és fenntartotta, hogy a felhasználók minimális erőfeszítéssel válthatnak alternatív keresőmotorokra. Ezzel kapcsolatban korábban egy közgazdász úgy nyilatkozott, hogy többek között azért nem váltanak a felhasználók keresőt, mert ne szívesen változtatnak a szokásaikon. A Microsoft hirdetési és webszolgáltatásokért felelős vezetője pedig úgy érvelt, hogy a Google dominanciája önmagát táplálja. Minél több keresést dolgoz fel a Google, annál több adatot gyűjt össze, amely felhasználható a jövőbeni keresések javítására.
Amennyiben a Google-t elmarasztalják majd a perben, a későbbi eljárások során meg kell vizsgálni a piaci befolyásának csökkentését célzó intézkedéseket, beleértve az Apple-lel és más cégekkel kötött pénzügyi megállapodások megszüntetését a keresőmotorok kedvezményes státuszáért.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.