Tech hvg.hu 2023. augusztus. 03. 07:02

Ezt a magyarok által kitalált kis dobozt minden biciklire és rollerre fel kellene szerelni, mindenki jobban járna

A budapesti központú Commsignia bemutatta az OBU Lite nevű közlekedésbiztonsági eszközét, amely vehicle-to-everything (V2X) technológiával javítja a sérülékeny úthasználók, így például az elektromos kerékpárral vagy rollerrel közlekedők láthatóságát és biztonságát a közúti forgalomban. A rádiós üzenetváltás közvetlen kapcsolaton zajlik, nem igényel mobilhálózati lefedettséget. Akkor is működik, ha a járművek nincsenek egymás látóterében, és egyes vészhelyzetekben a kerékpáros is kap figyelmeztetést.

A V2X (járműkommunikáció) előnye abban rejlik, hogy az ilyen technológiával felszerelt járművek vezetői akkor is értesülnek a többi közlekedő jelenlétéről, amikor nincsenek egymás látóterében. Ez nagyban segít valamennyi résztvevőnek, hogy több információ birtokában jobb közlekedési döntéseket tudjanak hozni.

A technológia jelentőségét az autógyárak is felismerték, és egyre több új modellbe építik be, a Commsignia által idézett adatok szerint jelen pillanatban már több mint egymillió, V2X technológiával felszerelt személyautót értékesítettek Európában. A kerékpározás és más új közlekedési formák növekvő népszerűsége azonban indokolttá teszi a technológia kiterjesztését a sérülékenyebb úthasználók számára is – érvel a budapesti központú cég, miért fejlesztették le a kifejezetten bicikliseket védő új megoldásukat.

A leírás szerint az OBU Lite egy kerékpárokra optimalizált elektronikai egység, mely a közlekedésbiztonsági rendszereknek dedikált frekvenciasávon sugároz szabványos üzeneteket a kerékpáros helyzetéről és haladási irányáról a többi közlekedőnek, valamint üzeneteket fogad más járművektől, így észlelhetővé válik minden olyan jármű számára, amely tud V2X technológiával kommunikálni. Segítségével mind a kerékpáros, mind a járművezető vizuális, hang- vagy haptikus értesítéssel figyelmeztethető egy lehetséges veszélyhelyzetre, például egy rosszul belátható kereszteződésben.

A vállalat közleményében hangsúlyozza: a kerékpárosok körében a közúti halálesetek száma riasztó mértékű. Az Európai Unióban, ahol népszerű közlekedési eszköz a kerékpár, 1837-an vesztették életüket 2021-ben. A járvány előtti 2019-es állapotokhoz képes csekély mértékben csökkent a kerékpáros halálesetek száma, és ezek több mint kétharmadát motorizált jármű okozta. A balesetek nagy része elkerülhető lenne, ha pontosabb információk állnának a sofőrök rendelkezésére. Mint azt az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tanulmánya kimutatta,

a közúti balesetek 40 százalékában a járművezetők hibás ítélőképessége, 23 százalékában a téves észlelések felelősek.

A Commsignia az OBU Lite-tal elsősorban a gyártókat célozza meg, az eszköz könnyen integrálható vagy csatlakoztatható az e-kerékpárok vagy rollerek elektronikus rendszeréhez. A megoldásnak kulcsfontosságú eleme a Commsignia saját V2X szoftvere, amely a cég szerint az autógyártók szigorú követelményeinek is megfelel, így a kerékpárosok ugyanolyan minőségű digitális védelmet kapnak, mint a többi jármű.

Ezen felül a Commsignia több olyan alkalmazást kifejlesztett, amely kimondottan a kerékpárok és autók közti biztonságos és robusztus kommunikációt segítik. Ezek az alkalmazások segítik az autósokat például abban, hogy kanyarodáskor vagy sávváltás közben ne ütközzenek össze a mellettük haladó kerékpárral, és értesüljenek a kereszteződésben oldalirányból érkező kerékpárról, ha az takarásban van, vagy a rossz időjárás miatt nehezen észlelhető. A kerékpárosok szintén értesülhetnek az útjukat keresztező járművekről, vagy ha a holtterükben haladó autó miatt kockázatos lenne elhagyni a kerékpársávot.

A Commsignia kerékpáripari partnerekkel együttműködve dolgozik a technológia integrálásán, és az elkövetkező években tömeges piaci bevezetésre számít.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.