Amerikai és német kutatók szerint egyszerű megoldással lehetne jelentősen csökkenteni a közúti közlekedés által okozott környezeti terhelést, ám ehhez szükség lenne némi újításra.
Régóta dolgoznak már azon a mérnökök, hogy szupravezetést alkalmazzanak az energia továbbításában és a közlekedés terén is, ám ez egyelőre nem valósult meg. Azért sem, mert a technológia igen költséges lenne, így üzletileg nem érné meg azt használni. Az amerikai Houstoni Egyetem tudósai azonban német kollégáikkal kiegészülve egy újfajta megoldást találtak ki, amit a már meglévő autópályákba is be lehetne építeni.
Az APL Energy című tudományos lapban megjelent publikáció szerint a koncepció lényege, hogy a szupravezetőt az autópályába építenék be, a járművek alvázához pedig mágneseket helyeznek el. Ez lényegében a mágnesvasút működési elvének megfordítása. Ennek köszönhetően nem kell minden egyes jármű szupravezetőjét hűteni.
A cseppfolyósított hidrogén hőszigetelését folyékony nitrogén és vákuum segítségével oldanák meg. A kutatók szerint a mágnesezett járművek nagy sebességgel tudnának haladni a rendszeren, majd amikor elérték a céljukat, elektromos meghajtással vagy belső égésű motorral haladhatnának tovább.
Egy évszázada kutatják, most áttörést értek el a tudósok a szupervezetők terén
Forradalmasíthatja az energiahasználatot egy újonnan felfedezett, szobahőmérsékleten is szupravezetőként viselkedő anyag.
A rendszer lehetővé tenné az autók és teherautók számára, hogy akár 640 km/h sebességre is felgyorsuljanak, ami felgyorsíthatná például a szállítmányozást.
A kutatók szerint a megoldás nagyban csökkentené a környezeti terhelést, hiszen kevés elektromos áramot kell felhasználni, emellett pedig a hagyományos motorok sem üzemelnek addig. A tudósok most azon dolgoznak, hogy kiderüljön, mennyibe kerülne egy ilyen rendszer kiépítése – írja az Interesting Engineering.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
(A kiemelt kép illusztráció.)