Több módszerrel is igyekszik felvenni a kesztyűt a csalókkal a Vatera, ami a jelek szerint kifizetődik. Több hasznos tanácsot is megosztottak, hogyan lehet elkerülni, hogy áldozattá váljunk.
Ugyan más online piactereken az elmúlt időszakban nőtt az online csalások száma, a Vatera egy szerdai közleményében állítja: a gépi és emberi védelmi vonalaiknak köszönhetően a náluk továbbra is lényegesen kisebb mértékű a hatósági közreműködést igénylő esetek száma. Évi másfélmilliónyi tranzakcióra mindössze néhány tucat problémás eset jut – írják.
Éves szinten a Vaterán másfélmillió tranzakció valósul meg, 2020-ban 46, 2021-ben 31, 2022-ben pedig 33, főként a megvásárolt árucikk le nem szállítása miatt indult rendőrségi közreműködést igénylő esetet regisztrált a piactér, ráadásul ezek közt jelentős részben egyik évről a másikra elhúzódó esetek is vannak.
Ez azt jelenti, hogy a rendőrségi ügyeket eredményező visszaélések aránya évek óta 0,001 százalék körüli szinten áll, és 2023 első négy hónapjának statisztikái is hasonlóan kedvezőek – jegyzik meg.
Naponta egy család válik online csalás áldozatává
Az Igazságügyi Minisztérium is csatlakozott a KiberPajzs progamhoz. A digitalizációs folyamatok felgyorsulásával a bűnözők is egyre nagyobb mértékben az online térben követnek el pénzügyi csalásokat, ennek kivédésére indították tavaly novemberben a bankszektor és a nyomozóhatóságok szereplői a KiberPajzs nevű programot.
A közleményben azt is kiemelik, hogy a korábbi esetek statisztikái alapján a piactéren a csalók leginkább a műszaki cikkek kategórián belül próbálkoznak, elsősorban olcsó iPhone-okat, notebookokat, konzolokat eladásra kínálva. Emellett előfordult már visszaélés műtárgyak, illetve drágább LEGO-készletek esetében is, ezek károsultjait néhány napon belül kártalanították.
Míg a fórumokon, közösségi oldalakon működő piacterek esetében az ellenőrzés jelentős részben a jelenlévő mikroközösségek tagjainak felelőssége, a Vatera ennél komolyabb védelmet biztosít a platformján eladó és vásárló felhasználók számára egyaránt a négyszintű Biztonságos Vásárlás Programmal. A BVP a visszaéléseket figyelő szoftveres algoritmusok, a felhasználói értékelési rendszer és a humán munkatársakkal működő ügyfélszolgálat erőforrásait kombinálja.
Azt is elárulták, hogy vaterás vásárlás során első körben célszerű megnézni az eladó fél értékeléseit a felhasználói nevére kattintva, hiszen ekkor jól látszik, hogy régóta van-e jelen a piactéren, és elégedettek-e vele a korábbi vásárlói. Gyanút kelthet a sok negatív értékeléssel bíró profil – a platform egyébként a több alkalommal szabálysértésen ért felhasználókat kizárja az oldaláról.
De a friss, még értékelés nélküli fiókok esetében is érdemes fokozottan körültekintőnek lenni, ha nagyértékű terméket szeretnénk vásárolni és az eladó által felajánlott egyetlen fizetési mód az előre utalás.
Brutálisan megszaporodtak a csalók az online piactereken - Hogyan kerüljük el őket?
Az internetes csalók célba vették az online piacterek, adok-veszek oldalak felhasználóit, miután az utóbbi időben hatalmasat növekedett a forgalmuk. Szakértők mondják el, mire kell figyelni, hogy elkerüljük az átverést. Hatalmasat növekedett az utóbbi években az adok-veszek oldalak, online piacterek felhasználóinak száma, erről tanúskodik, hogy már több mint egymilliárdan regisztráltak a Facebook Marketplace-re, de például a Jófogás, a Vatera és a Vinted is egyre népszerűbbek.
Drágább termékek esetében ajánlott a személyes átvétel, vagy az utánvétes fizetés akkor is, ha az eladó pozitív értékelésekkel bír. Ha az eladó a piaci árnál irreálisan olcsóbban kínál egy terméket és elzárkózik a személyes találkozótól is, gyanút kelthet. Személyes átvétel esetén mindenképp érdemes alaposan megnézni a termékeket, ha pedig műszaki cikkről van szó, a lehetőségek szerint érdemes átvételkor kipróbálni, ezért erre ajánlott alkalmas időt és átvételi helyszínt találnia a feleknek.
A Vatera tapasztalatai szerint a piacterén kialakult vitás helyzetek többségét az eladóval/vásárlóval való egyeztetés útján sikerül rendezni, hiszen az eladóknak is érdeke, hogy ne legyenek elégedetlen vásárlók, akik negatív értékelést adhatnának.
Így verik át nagyon gyorsan a Jófogáson
Az online piactereken meghirdetett termékek kiszállításával trükköznek csalók, de több jel is figyelmeztethet arra, mikor nem érdemes követni az utasításaikat.
Ha az eladó és a vevő mégsem tud megegyezni, a Vatera olyan lehetőséget kínál, ami bruttó 50 ezer forintos összeghatárig megtéríti a platformján vásárolt termékkel kapcsolatos minőségi kifogás által közvetlenül okozott kárt – ha a panaszt a vásárlástól számított 90 naptári napon belül jelzi a károsult az ügyfélszolgálaton. Ha egy vevő egyáltalán nem jut hozzá az általa már kifizetett termékhez, akkor a programban meghatározott feltételek teljesülése esetén termékenként bruttó 100 ezer forintig térítik meg a kárát.
Végezetül, a BVP program az eladókat is védi az utánvétellel kért, ám végül át nem vett küldemények által okozott pluszköltségektől – közölte a cég.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.