Jelentős előrelépést tehet India a tisztább közlekedés felé, ha kiaknázza a nemrégiben feltárt lítiummezőt.
Az Indiai Geológiai Szolgálat (GSI) jelentése szerint 5,9 millió tonna lítiumra bukkantak a vitatott hovatartozású Kasmír régióban. A bányákkal egyelőre csak kutatási munkákat végeznek, ám ez a jövőben könnyen változhat.
Ahogy az Interesting Engineering is megjegyzi, a lítium az akkumulátorok elsődleges összetevője, amit az okostelefonoktól az elektromos hajókig mindenhol alkalmaznak. Az alapanyag ára azonban meredeken emelkedett a nemzetközi piacon az elmúlt években: egyrészt azért, mert az országok a fosszilis energiára épülő járművektől az elektromosok felé mozdultak el, másfelől pedig azért, mert a Földön csak korlátozott mennyiség áll rendelkezésre.
������ Lithium price ($/tonne):
— World of Statistics (@stats_feed) April 8, 2022
2022: $78,032
2021: $17,000
2020: $6,800
2019: $11,310
2018: $14,660
2017: $12,070
2016: $8,840
2015: $5,110
2014: $4,680
2013: $4,750
2012: $4,450
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítései részeként India azt tervezi, hogy az évtized végére 30 százalékra növeli az elektromos járművek piaci részesedését. Ehhez azonban jelenleg Ausztráliából és Argentínából kell lítiumot importálni.
Az anyag iránti kutatás még 2021-ben kezdődött meg, amikor nagyjából 1600 tonna alkálifémet találtak a déli Karnátaka államban. Ez azonban eltörpül a mostani, 5,9 millió tonna mellett.
Bár ezzel az elektromos járművek piaca valóban meglendülhet, a szakemberek figyelmeztetnek: a bányászathoz sok fosszilis energiára és vízre van szükség, ami rombolja a környezetet, és nehéz helyzetbe hozza az őslakosokat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.