Tech MTI 2023. február. 17. 19:03

Hamarosan forgalomba áll Amerika első hidrogénvonata, melynek több része is Magyarországon készült

Hidrogénüzemű Flirt vonatot tesztel a Stadler vasúti járműgyártó cég Svájcban – a jármű kocsiszekrényei és az erőforrás-modul váza a vállalat alumínium kocsitesteket gyártó szolnoki üzemében készültek.

A Stadler pénteki közleménye szerint az álló- és futópróbákat követően a hidrogénüzemű Flirt vonatot a kaliforniai San Bernardino megyei közlekedési hatósághoz viszik, ahol az engedélyeztetéshez szükséges hivatalos hatósági próbákat végzik majd el a szakemberek.

Mint kiemelték, a Stadler Flirt H2 vonata az első hidrogénüzemű vasúti jármű lesz az Amerikai Egyesült Államok történetében, és fontos szerepet játszik a zéró károsanyag-kibocsátású vasúti technológia bevezetésében az amerikai piacon.

A tájékoztatás szerint a Flirt H2 motorvonat beszerzése a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project személyszállító vasúti projektben valósul meg. A projekt 14 kilométeres összeköttetést jelent Redlands és a San Bernardino Metrolink állomás között, ahol a jármű 16 menetet fog teljesíteni naponta. A motorvonat utasforgalmi körülmények között naponta 480–600 kilométeres távot tesz majd meg, a külső környezeti viszonyok függvényében.

A Flirt H2 jármű két kocsiból és egy PowerPack néven ismert erőforrás-modulból áll, amely helyt ad az üzemanyagcelláknak és a hidrogéntartályoknak. A PowerPack a hidrogént elektromos árammá alakítja, amelyet a hajtásért felelős akkumulátorban tárol el.

Az akkumulátor a jármű hajtásrendszerét, a fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszert (HVAC) és egyéb kényelmi berendezéseket látja el energiával. A vonat fékezéskor a mozgási energiát vissza tudja nyerni, így ez is újra felhasználhatóvá válik a jármű meghajtására.

1175 km-t tett meg egy tankolással a világ első hidrogénvonata, és közben csak vizet bocsátott ki

A távolsági utazás során egy sorozatgyártású, nem módosított Coradia iLint vonat egyetlen tank hidrogénnel 1175 kilométert tett meg, ráadásul úgy, hogy közben csupán vizet bocsátott ki, üzemeltetési zajszintje pedig rendkívül alacsony volt.

A vonat 108 ülő utas befogadására alkalmas, és rengeteg további állóhelyet kínál, a maximális sebessége pedig 130 kilométer/óra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.